Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av knegolf
Tack så mycket för ytterligare tips.

Jag har faktiskt ingen aning om hur batteriet mår, men jag har inte fått några som helst felkoder annat än att en indikeringslampa gått sönder idag. Jag får väl helt enkelt mäta spänningsfallet när startmotorn sparkar igång och se hur batteriet mår.
När jag startar bilen så kan man höra ett ljud någonstans ifrån mittkonsolen som låter som små servomotorer, jag tycker mig kunna höra två stycken, men jag är inte helt säker. Gällande lägesgivarna, är det möjligtvis så att det handlar om datapotentiometrar (Rotary encoder) eller är det resistiva potentiometrar? Om det är datapottar så borde man i teorin kunna nolla dem om de har halkat ur läge.
Syns felkoderna du nämner i färddatorns display eller måste man ha en OBD2 läsare för att kunna läsa ut dem?
Användarvisningsbild
av wissel
Det är dina spjällmotorer som försöker hitta hem till "rätt läge".
VIDA och en kalibrering löser troligen ditt värmeproblem.
Som jag tidigare skrev.
Tar endast några minuter att åtgärda med Vida och en Dice felkodsutrustning,
om inte någon av dessa "motorer"sagt upp sig förstås.
av knegolf
En liten uppdatering.

Jag har nu kontrollerat batterispänningen vid start, och vad jag kan se på min multimeter så sjunker spänningen aldrig under nominellt värde. Jag såg även att batteriet var tillverkat för ett och ett halvt år sedan så det borde vara friskt.
Jag har spolat värmeelementet från båda hållen ex antal gånger. Vid första spolningen såg vattnet redan friskt ut, men jag fortsatte att spola lite extra för att vara säker på att där inte var något skräp som kunde skapa problem. Jag har även passat på att blåsa rent givaren i mittkonsolen en gång till för att eliminera ytterligare en felkälla. Och så har jag kopplat av batteriet i en timme.
Allt detta utan resultat, så det blir nog till att ta in på verkstad för att se om de kan läsa ut någonting alternativt kalibrera spjällmotorer.
av eddar
Luftlommer kan stenge for sirkulasjonen.
Kan åpne LITT på koblingene på de slangene for å lufte, (må ha litt trykk i systemet).
Kanskje kjenne på rørene inne om dem er varme.
Om dem er varme, så er feilen annen steds . . .
Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]

Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]