Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
Luthor skrev:Hej!

Mitt första inlägg här på jagrullar.se, och då blir det naturligtvis en fråga... :???: Det är nämligen som så att jag köpte en V70N -05 för ca tre månader sedan, bilen hade då gått ca 2000 mil, har nu gått ca 2300 mil. När jag köpt bilen så tändes servicelampan ganska snart, ringde då till Rejmes här i Norrköping som är auktoriserad Volvoåterförsäljare och pratade med någon. Han sade att jag bara skulle komma in så skulle han "släcka" lampan då det var för tidsintervall och inte miltal som lampan tänts (bilen var då ett år). Sagt och gjort, lampan blev släckt, men för ett par dagar sedan blev jag av en kompis uppmärksammad på att bilen skulle ha fått en s.k. "anpassad service" när lampan tändes.

Min fråga blir då, gäller fortfarande alla garantier, och hur skall jag göra nu? Ringde och snackade med en mekaniker på Volvo och han sade att jag lika gärna kunde vänta tills 3000-mila servicen, istället för att göra en anpassad service nu. Är själv jäkligt osäker på hur jag skall göra...

Tacksam för alla synpunkter och råd jag kan få,

/Lasse :P
En inte helt lätt fråga. Volvos service program har idagarna gjorts om och nu under inkörningsperioden kan man nog få många olika svar på samma fråga. Skillnaden är att Volvo valt att göra om intervallen till antingen år eller mil. Bilen ska servas en per år alt varje 3000 mil i ditt fall. Man har oxå tagit fram ett alternativ för dom som kör max upp till halva intervallen per år (1500 mil i ditt fall) och det är en så kallad "Anpassad service" Jag håller dock med Carman i denna fråga. Då bilen gått 2300 mil och är 1 år ska 1 års servicen göras, alltså en riktig. Idags läget är det ointressant att bilen inte gått 3000 mil, bilen är 1 år och har gått 2300 mil. Min tolkning av att Volvoföretaget släckte din servicelampa är att dom vid det tillfället tyckte det var onödigt att slita av dig pengarna för en service som ändå snart skulle göras. Rätt eller fel ? det kan bara du avgöra.
av Moody
CarMan skrev:
fulservice
fulservice? ungefär som fulöl=billig men kanske inte alltid så bra :wink:
av Dicer
Moody skrev:
CarMan skrev:
fulservice
fulservice? ungefär som fulöl=billig men kanske inte alltid så bra :wink:

I regel är det kanske lite berusningssyfte man är ute efter så då funka fulöl bra!
av Moody
Dicer skrev:
I regel är det kanske lite berusningssyfte man är ute efter så då funka fulöl bra!
Precis som att vissa bara tycker att stämpeln i boken är viktigast, då funkar fulservice bra :wink:

Även jag saknar RTTI. Är det många[…]

Ja, jag stötte på precis samma bekymmer[…]

Bygga ”busbil”

Med begränsad budget så skulle jag i f&[…]

Dosan på andra bilden är en "l&ari[…]