Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tottish85
Kan tipsa om att köpa material från tyskland eller england! Betalade 7600 för kopplingssats inkl slavcylinder/urtramp och svänghjul. LuK så de är bra skit ;) Till en 2.4D -06. Se till att köpa rätt grejer bara ;)
Användarvisningsbild
av tottish85
Om du står still och lägger i växel utan att släppa upp kopplingen, försöker den smyga iväg då?
De senaste du skrev om att varvtalet inte går ner ordentligt kan ju bero på att den inte frikopplar helt och hållet, kan bli så om slaven läker lite. Tillslut så kommer pedalen trilla i golvet i såna fall :)
av villhaV70
Hej igen,

tack för tipsen.

Jag var precis ute och testade att lägga i växeln med motorn igang och kopplingen nere men kunde inte märka av att den försökte smyga iväg - därmed inte sagt att inte är fel pa slavcylindern. Vad exakt gör den och kan den bytas utan att man byter koppling etc.? Ca kostnad?

Jag har även ett irriterande knarrande/knaster när jag trycker ner eller släpper upp kopplingen, kan det ha nagot med saken att göra?

Tack!
av villhaV70
Hej,

gjorde den här lilla filmen:

ligger pa 2000 rpm och trycker ner kopplingen hela vägen ner och släpper inte under hela filmen (eller gasar). Se hur den hänger 2-3 sekunder pa 1500 rpm innan den gar ner pa 750 rpm.

Märket ocksa att om jag trycker ner kopplingen och lägger i neutral sa sjunker varvtalet direkt utan "hänga".

Tack för all tips och ledtradar!
av Johnnie
Känns som att du oroar dig i onödan och letar efter fel som inte finns.
Kopplingen kan lätt hålla 40 000 mil vid normal körning, det är väl mest stadstrafik med alla starter från stillastående som sliter och när man drar tunga släp.
Om man ska fundera över allt som kan vara på väg att gå sönder och byta det i förebyggande syfte så blir det dyrt.
Frågar du en verkstad så är det klart dom vill byta en massa dyra grejer...
Min koppling är ganska tvär och vibrerar lite ibland när man kör iväg på 1:an, har varit så ända sen jag köpte den för snart 6 år och 5000 mil sedan, inget jag oroar mig över. :D
Att det knarrar lite om pedalen är vanligt och ofarligt, prova att spraya lite fett på dom rörliga delarna där så kanske det blir tyst. :D

Kör och va glad :-)-)
av villhaV70
Det stämmer. Det blir dyrt att byta ut fungerande delar i förebyggande syfte. Tyvärr vet jag inte hur kopplingen blivit behandlad av de 2 tidigare ägare. Själv kör jag varken tunga saker, med släp eller mycket i stadstrafik - also mest motorväg. Men jag har ju bara kört drygt 400 mil utav 20700 mil. Med knarrande pedal kan jag ju sa klart leva. Men jag undrar fortfarande varför varvtalet inte sjunker direkt utan blir hängande sa som pa videon. Om 2-3 personer svarar att deras bilar är likadana och att det är nagot man kan köra manga mil med skulle ju det vara lugnande. Men jag vill gärna ha kontroll över när jag blir staende (dvs., helst aldrig) genom att byta ut delar innan det händer.
av Lövet
Så länge inte kopplingen slirar eller det skrapar när du lägger i växlar skulle jag köra vidare.
Användarvisningsbild
av tottish85
Min koppling är dålig kan ja tillägga, men det har helt säkert ingenting med det att göra :)
Så när den börjar slira, börjar slammra, får rejäla vibrationer från svänghjulet, pedalen faller i botten osv...DÅ kan du med gott samvete byta ut den :)

Min slirar på kopplingen å ska bytas efter nyår :)
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]

Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]