Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om man nu skaffar en kabel för att koppla upp sig mot bilens dator för att läsa av eventuella felkoder, finns det några risker att man kraschar bilens dator så att den inte fungerar alls?
Om man använder något program som kommer med kabeln eller Vida.
Ber om ursäkt för kanske dumma frågor.
Mulan skrev:Om man nu skaffar en kabel för att koppla upp sig mot bilens dator för att läsa av eventuella felkoder, finns det några risker att man kraschar bilens dator så att den inte fungerar alls?
Om man använder något program som kommer med kabeln eller Vida.
Ber om ursäkt för kanske dumma frågor.
Skulle säga att risken är minimal så länge man inte väljer att skriva något till modulerna och de flesta felkodsläsare har inte någon sådan funktion utan man kan endast läsa och radera felkoder.
Läsa och radera felkoder är nästan riskfritt skulle jag våga säga.
Jag har nu testat med den billiga kabeln samt den medföljande programvaran, efter har lagt den på COM3 och startat bilen kunde jag läsa av inkommande värden samt koder. De koder som kom fram var de nedanstående, någon som kan tyda dessa eller vet var man kan leta?
02 Sensor Circuit
Current DTC
P0130

P0135
P0135*
P1672

Här ett klipp hur programmet fungerar.

Tacksam för hjälp angående koderna.
När jag nu skulle plocka bort den främre lamdasonden för att kolla exakt modell och partnr. så lossnade fästet som lamdan sitter i ifrån röret, kvar blev ett hål och på lambdan satt honan kvar. Trots att jag använde det speciella verktyget för detta inköpt på Biltema.
Finns det något sätt man kan fixa detta på?
Någon reparationssats eller måste röret demonteras och svetsas?
Tacksam om någon som har erfarenhet eller vet om och hur det kan fixas.

Motorn slut / dålig oljepump / tät olje[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Vi har fått riktig vinter även här[…]

XC60 MY27

Förmodligen Eu som lagt ribban med sina milj&[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Vanligr fel på våra bilar, finns en sn[…]