Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mb18s
Det är så att för att volvo ska kunna para ECM med bilen så måste hela den gamla bilen lämnas hos volvo så dom kan nolla ECM boxen i den bilen den kommer från, sen kan dom stoppa in den i en annan och programmera... :???: Men det finns det ett företag i stockholm som kan kopiera det gamla innehållet i boxen till en annan, troligtvis genom att läsa ut flach minnena eller flytta över dom. Sedan finns det ett företag i örebro som säger att dom kan "fabriksåterställa" boxar. :wink:
av Triad
Jbd har utrustning till att nolla startspärrs koderna innan de tar bort styrenheten. Så de har mao blanka enheter. Dock är det inte alla bilar som går göra på.
av Mb18s
Jo, jag hörde att dom kunde det... 4500kr ville dom ha för det! :shock: Jag hittade en box och har testat den i bilen, bilen startar men dör efter 2 sekunder, eftersom startspärren går i! Får kontakt med boxen och den sätter ju självklart en felkod på startspärren. Så troligtvis kommer allt att fungera nu efter dom fixat den boxen :D Var lite slarvig och tog en box från en GLT med manuel låda, men det verkar fungera det med. Får hoppas på att programvaran för GLT ligger kvar efter den vart inne så man får 170hk ist för 140 :wink: Det är ju samma motorer bara att gasspjället öppnar olika mycket.
Användarvisningsbild
av johnnype
Shit, ja det kunde rent av motivera mig att erbjuda tjänsten för dom pengarna. Jag har redan tillgång till mjukvaran i ECM och vet hur jag hittar synkroniseringskoden i både CEM och ECM. Så rent praktiskt så går det ju att synka upp dom själv om man vill.

Lite intressant att den startar och går med som du säger en box från 170hk i 140hk bil. Jag är 99% säker att ECM innehåller mjukvara för båda bilarna och det är CarConfig från CEM som avgör hur ECM ska arbeta i din bil.. det tordes innebära att du ändå blir kvar med 140hk då (tyvärr).
av Mb18s
Har fått tillbaka boxarna nu och båda är sten döda :( Det visade sig då att GLTs programvara inte gick att köra med i en 140hk och då flyttade han över BSR chipet istället, men nu fungerar som sagt inget... motorlampa lyser inte vid tändning och bilen startar inte... Ska försöka få tag i en box från en 140hk automat, alltså samma som jag har och se om de går bättre...

Finns det någon bra information ute på nätet om hur Boxarna arbetar och även programmvaror i dom och hur dom fabriksåterställs?
av Mb18s
Nu har de hänt lite saker här! :D Fick tag i en box som var identisk och kom från en bil med 140hk och automat som min är. Så det var 2 vänder med den och det visade sig att BSR chipet var trasigt! Så nu sitter 140hk originalchip från den sista boxen jag fick tag på samt de flachet från min första box för att startspärrar ska fungera. Bilen startar och går, men tomgången varndrar upp och ner jätte fort även på lite högre varvtal. Bytte gasspjäll och nollade felkoder, då fungerade allt i ca 5 min, stängde av bilen och startade den och då varvar den upp till 4000 varv några sekunder och sedan återgår till pendlande tomgång... Måste de nya gasspjället programeras? Hur är de med programmvaran i boxen, iom att chipet för motorstyrningen kommer från en annan bil? :???:
av Mb18s
Nu fungerar allt som det ska. Kortfattad beskrivning av förloppet: Databoxen för motorstyrningen var defekt, eller rättare sagt BSR chipet i den. Fick tag i en annan box från en bil med samma motor, låda och nummer på boxen. Flyttade över flach minnet som inehåller styrning för CAN nätet och startspärren. Efter detta pendlade bilen på tomgång. Lämnade in bilen på volvo och dom gjorde en uppdatering på gasspjället, så nu fungerar den. Dagen efter jag fick tillbaka den så besiktigade jag den och den gick igenom med blanka papper :)

Motorn slut / dålig oljepump / tät olje[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Vi har fått riktig vinter även här[…]

XC60 MY27

Förmodligen Eu som lagt ribban med sina milj&[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Vanligr fel på våra bilar, finns en sn[…]