Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnnype
Men undrar om inte du kan koppla ur kabeln till sensorn och på så sätt få tillbaka intervallfunktion... ta bort plastlocket bakom inre backspegel och koppla ur sensorn där så får vi se! Det kostar 0 kr och orsakar ingen som helst skada.
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
Lånar tråden här.

Någon som vet om man har en V70n 2007'a utan regnsensor, går den att koppla in i bilen ? eller är det ett svårt dyrt jobb? programmering av mjukvaran i bilen? Kan det vara så att det redan finns kontakt stycke framdraget i innertaket?
av svda
IndustriDiamant skrev:Lånar tråden här.

Någon som vet om man har en V70n 2007'a utan regnsensor, går den att koppla in i bilen ? eller är det ett svårt dyrt jobb? programmering av mjukvaran i bilen? Kan det vara så att det redan finns kontakt stycke framdraget i innertaket?
Fodrar till att börja med byte av vindruta som kostar ca 6000 kr om det inte finns problem som täcks av försäkringen.
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
svda skrev:
IndustriDiamant skrev:Lånar tråden här.

Fodrar till att börja med byte av vindruta som kostar ca 6000 kr om det inte finns problem som täcks av försäkringen.

Så det sitter elektronik inne i vindrutan? bara sett på bilder de sitter en box i den svarta ramen på rutan bakom backspegeln?
av Schmoyoho
IndustriDiamant skrev:Så det sitter elektronik inne i vindrutan? bara sett på bilder de sitter en box i den svarta ramen på rutan bakom backspegeln?
Tror inte rutan är mer annorlunda än att det finns ett ljusinsläpp till sensorn så att den "ser" någonting.
Användarvisningsbild
av johnnype
Den svarta arean vid backspegeln är större på den för regnsensor, plus att fästet för sensor/kåpan är limmad från fabrik. Det är inget du kan ta löst i ett stycke och limma på en ruta som inte är avsedd för sensorn. Sen är det som sagt ett hål i den större svarta arean för sensorn att "titta ut".

Jag har bytt till sensor på två bilar, var inga bekymmer att byta ruta på försäkringen.. de hade båda mycket revor från isskrapor som faktiskt hindrar sikten i motljus en del, plus några stenskott. Så av trafiksäkerhetssynpunkt gjorde jag inget fel vid något av bytena.

Kabel är nog inte fördragen på bilar äldre än 04 tyvärr. Jag fixade kontaktdon och drog dit signalen från CEM som saknades på 01an. Den andra hade kabel förberedd.

Sen tror jag att Volvo bara hade mjukvaran att ladda för regnsensor på bilar från 02 och upp! Jag fixade själv på min 01 eftersom det väl stöddes om man ändrade sin CarConfig själv istället.
Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]