Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vojje skrev:
rid54 skrev:Svänghjul och växellåda brukar betraktas som att de är monterade i motorns "bakände", kamremmen "framände". Cyl. 1 är i kamremsänden.
liiite måste de få tänka själva :mrgreen:
Varför då? Jag skulle lämnat ett entydigt svar för att hjälpa till och för att undvika missförstånd vojje. Så enkelt som möjligt ska de va.
Vojje skrev:du visste ju redan att motorn var tvärställd.
en längdmonterad motor har naturligtvis framänden mot kamremmen och kylaren och bakänden mot avgasröret. Logiskt?
Visserligen, men du kunde helt enkelt svarat "Ja". Det hade dessutom gått fortare. Och så hade det inte gått åt så många typer.
Jag skiftade tändspolarna mellan cylinder 1 och 5 för att se om felkoden följde med till cylinder 1. Sedan körde jag en runda på 12 km. Men motorlampan tändes inte igen och inga felkoder kom. Ganska förvirrande. Är det någon som har en ide om vad detta kan bero på? Felkoden jag fick från början sa: Tändspole cylinder 5, signal. För hög signal. Intermittent fel. Kan det vara så att i och med felet är intermittent så har det av en tillfällighet inte uppstått än, men kan uppstå när som helst? Kan man lugnt köra med bilen utan att vara rädd för att den stannar om felet dyker upp?
Det som kan vara (det intermittenta) problemet är kontakter och kablage. När du nu har motionerat kontakterna, så kanske felet inte återkommer alls. Att byta spolen kan ju inte skada, men kanske inte heller göra nån nytta. En reservspole kanske är bra att ha iofs. I ett trängt läge med elrelaterat tändningsfel på en cylinder kan man ju koppla bort spridaren för att rädda katalysatorn; vissa bilar har en funktion som detekterar misständning och stänger av resp spridare automatiskt, inte omöjligt att det finns på aktuell modell.
Hjälpfjäder till koppling

Ja nån som vet? Hur nödvändig &a[…]

Passar V70-dragkrok till XC70?

Som rubriken säger, kan jag köpa en delb[…]

@Steffe3 , Ja det är trist Bra att de lä[…]

var vilar du domkraften "under"?