Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
Du bör höra ett blåsande ljud om du har en luftläcka

Kolla så att slangen till turbon inte sugs ihop dom kan göra detta om slangen är väldigt mjuk

låt någon gasa och kolla ner på slangen som går in till turbon från luftburken

//Gooose
Användarvisningsbild
av Hilmer
Blåsljud är ju precis det jag tycker det borde finnas om det läcker, men hittade ju som sagt inget sist jag kollade.
Men det kanske inte kommer förrän man kör och turbon laddar på ordentligt och då släpper ut trycket!?
Slangen vid turbon mot luftfiltret är bytt för ett par månader sen.
Känns ändå rent spontant att det är nåt med laddtrycksstyrningen som spökar :???:

Edit: Vad eller hur styrs laddtrycket på dessa?
Att klockan på turbon justerar spjällen är jag med på, men vad styr detta på en diesel?
Den verkar gå något bättre med mindre gaspådrag, idéer?
Luftmassemätaren kan ge symptom som dessa. Min D5'a gav felkod på lågt laddtryck, men det var LMM' som var den verkliga orsaken. Det "roliga" var att den inte gav några felkoder...
Användarvisningsbild
av Hilmer
Eftersom det här inte finns några felkoder alls så blir man ju lite fundersam på vart man ska börja leta...

Edit: Den varvar bara strax över 3000 (i bästa fall) om det är nån ledtråd.
Det luktar lite åt samma problem som jag hade - luftmassemätaren.
Den var ekstremt orkeslös, men jag fick dock felkod på lågt laddtryck.
Över ca 3000 varv var också omöjligt för mig, och det tog ca 100 meters körning så fick jag felkod på lågt laddtryck,

Har du möjlighet för att koppla in VIDA? Där kan du få uppgifterna från lmm'en i realtid.
När jag gjorde det såg jag att tempgivaren i lmm varierade extremt mycket och väldigt fort - så jag blev misstänksam och bytte lmm - problem solved! Det tog bara jävligt lång tid att komma fram till orsaken, jag tryck testade intercooler och slangar, trodde att aktuatorn till turbon (vvt'n) felade - provade med en annan, ingen skillnad.
Så mitt tips/erfarenhet från mitt liknande fel är att testa med en annan - den är ju lätt att byta, och är också "billig" att börja med.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Har inte testat med VIDA utan ett motsvarande program avsett för allbilverkstad och här visade det sig inga konstigheter på LMM, är och bör-värde låg bra. Dock endast uppmätt vid tomgång.
Därmed inte sagt att man kan lita på detta till 110%

"Ny" LMM kostar 300:- på Pick and Pay så det blir väl att besöka dessa igen;)
Inte för att jag har det rätta värdet - man varför menar du att det inte kan vara rimligt?
Det är en stepmotor som sitter där, så 16 ohm är i mina ögon inte ett felaktigt värde.
VIDA kan köra motorn, och armen till vvt-delen - den rör sig ca ett par tre centimeter upp och ner.
Kommer inte ihåg på stående fot om den rör sig vid tändning av/på...
Men koppla loss den i botten vid turbon, häng upp den med ett buntband eller liknande så skall ge den "fullt" tryck hela tiden, och risk för felkod på för högt turbotryck 8)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Anledningen till att jag ifrågasatte dess riktighet var för att jag nånstans läst om 300Ohm och ville få detta bekräftat eller dementerat.
Klockan fungerar och spjäll/stag rör på sig, vakumslangar till/från turbo/reglerventil/magnetventil osv är kollade.

Edit: Lite provkörning igen.
Den kan gå något bättre om man är försiktig på pedalen, om man kör på 1-2:an med mellangas så känner man att den vill börja dra iväg men sen släpper det igen. Fullgas så vill den inte alls.
Står man still på tomgång och gasar lugnt och försiktigt så märker man att den laddar något och man kan lirka upp den till 3000v/m, att från tomgång ge fullt känns som om den inte orkar svälja undan utan stryper sig och laddtrycket försvinner.

Just nu är jag inne på om nånting kan ha kommit in i motorn, kan det ha fastnat nåt i nån ventil så att det inte stänger och det är därför som den motarbetar sig själv!? Eller kanske en ventil som gett upp/gått av en flisa på!?
Kanske långsökt men just nu har jag inga fler bra teorier och sådana saker har ju hänt förr.
Nästa steg är kanske att ta ett komp-prov :???:
Förstår först nu att du har en annan version av motorn än vad jag har... Min är en D5244T4.
Blev nämligen lite överraskad när du skrev att du hade vakumstyrd reglerventil till VNT'n - på min motor är den elektrisk, och därför oberoende av motorns belastning. Men i sista änden spelar det nog ingen roll, bara den funkar :wink:

Har du testat med en annan luftmassemätare?
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]