Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Clonetom
Nä reläspolen skiter i polariret.
Kablarna i kontakt stycket är väl för styrning av reläet och så plockar man matningen från säkrings/kopplingsdosan i motorutrymmet ?
Användarvisningsbild
av Perc
Clonetom skrev:Nä reläspolen skiter i polariret.
Kablarna i kontakt stycket är väl för styrning av reläet och så plockar man matningen från säkrings/kopplingsdosan i motorutrymmet ?
Ja, så gjorde jag. Vissa här vill använda Volvos egna kabelsats men jag gjorde det på mitt sätt. Eller extraljusen hade faktiskt färdiga universalkabelsatser med reläer så jag använde för en gångs skull dem istället för att koppla själv som jag brukar. :)

Men jo, jord från jordpunkten ovanför hjulhuset på förarsidan. Plus från starthjälpsplinten strax intill. Relästyrning från kontakten vid luftburken. Volvo säljer kontaktdon om du inte vill klippa och skarva. Lätt som en plätt. :)
av mhallman71
Någon som vet ett bra program till iPhone så man kan läsa av obd2 felkoder till en Volvo 850 97a å släcka srs lampan för besiktning av pulkan ?? Mvh micke
Användarvisningsbild
av Perc
mhallman71 skrev:Någon som vet ett bra program till iPhone så man kan läsa av obd2 felkoder till en Volvo 850 97a å släcka srs lampan för besiktning av pulkan ?? Mvh micke
Du skriver i en tråd som handlar om extraljus, och dessutom i en forumavdelning som handlar om nyare modeller än din 850. :)

Men det är en laptop med OBD-kabel och programmet VOL-FCR du ska ha. Tror inte det finns nåt till smarttelefoner för så gamla bilar.
av bstrom
Hjälp!!!Nu har jag provat på alla vis med att koppla dessa jävla extra ljus...Spelar ingen roll hur jag gör!!Så fort jag stoppar i säkringen på plats 2 så skiner extra ljusen!!!Även om hellyset eller att bilen ens är på så skiner dom i alla fall!!!!Vad kan det vara för fel???
Användarvisningsbild
av johnnype
bstrom skrev:Hjälp!!!Nu har jag provat på alla vis med att koppla dessa jävla extra ljus...Spelar ingen roll hur jag gör!!Så fort jag stoppar i säkringen på plats 2 så skiner extra ljusen!!!Även om hellyset eller att bilen ens är på så skiner dom i alla fall!!!!Vad kan det vara för fel???
Du måste ha kopplat grovt fel! :)

Men utan en beskrivning på vad du gjort, gärna en enkel ritning i paint t.ex, så kan vi inte säga mer än så är jag rädd.
av bstrom
Jag har kopplat matning till kontaktorn från plus vid säkrings dosan.Sen har jag kopplat +till lysen från utgående på kontaktorn.Sen styr ström till kontaktorn från fördragna kontakt stycket&jord till kontaktorn från jord plint vid säkring dosa.Spelar ingen roll om jag kopplar in båda kablarna från kontakt stycket till kontaktorn eller jorden från plinten så blir resultatet det samma!Är det nån som vet färgen på kontakt stycket det jag hittar på min är grått.Sitter med mobilen så jag kan inte göra nån skiss i paint.Har kopplat ett x antal extra ljus tidigare&aldrig haft sånna problem tidigare.
av malajo
Nån som kan förklara var jag hittar kontaktdonet vid luftburken?
Ska oxå koppla in extraljusen och tittade lite snabbt igår men hittar inget.
Antar att jag ska leta mellan luftburk och vänsterljuset?
Byta ac rem på Volvo 940

Vet inte exakt hur det ser ut på din bil. Ha[…]

Erfarenheter XC90?

Har en gammal XC90 automat fullt utrustad -07. Tyv[…]

Kostnad för halvljus?

Just för verkstäder som tar hutlösa[…]

Jag rekommenderar oljabyte var ~10.000mil bå[…]