Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
nya motorer?
nä D5 är fortfarande D5244T* från 2002 fram tills idag, bara olika slutbokstav/siffra och olika effekter, annars samma konstruktion på när som en punkt. Volymen ändrade från 2401 cc till 2400 för att sänka komp.förhållandet, slagländen blev 0,5 mm kortare.

Jag talar alltså om modellåret, inte tillverkningsår. Det fanns problem med Y20, dvs V70/S80 fr o m modellår 2008 för V70 samt modellår 2007 för S80.
Det var problem med bl a 2.0F som självantände under färd. Inte relevant i detta fallet, men det bevisar att det fanns s.k barnsjukdomar som åtgärdades under produktionstiden.

Jag tycker att s80 på Y20-konstruktionen är gör-läcker, men de är inte bekväma att åka i i baksätet till mellersta tyskland o tillbaka, kan vara värt att tänka över då design och komfort uppenbarligen inte går hand i hand.

Modellår 99 fram till 2006, dvs samma plattform som S60 och V70 00-07:
Bild

Modellår 2007 och senare, byggd på Y20-konstruktionen:
Bild
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Den S60- 14 vi hade innan hade massa en massa småfel, & volvo arbetar med att trötta ut kunden, inget blev åtgärdat på den. Man blir bara helt trött på återförsäljarna som inte vill ta åt sig problemen med bilen. :|
av Lövet
Så anledningen till att inte köpa D5 är alltså att 2.0F självantänder och att baksätet är obekvämt de första årsmodellerna? Jag måste säga att en del av köpråden i den här tråden är av ytterst märklig karaktär och inte särskilt saklig.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Lövet skrev:Så anledningen till att inte köpa D5 är alltså att 2.0F självantänder och att baksätet är obekvämt de första årsmodellerna? Jag måste säga att en del av köpråden i den här tråden är av ytterst märklig karaktär och inte särskilt saklig.
du fattar ju inte galoppen här alltså...
en ny motor i en ny bil resulterade i oerhörda konsekvenser för något som egentligen är något "litet skitfel", som är mycket lätt att åtgärda. Det är omöjligt att göra allt 100% rätt och 100% perfekt första gången, likadant med bilar. Efter de släppt första modellåret uppenbarade sig alla bristerna och de kunde lätt åtgärdas på bilarna som är/kommer i produktion. Alltså blir de som köper en helt ny bilmodell indirekt försökskaniner, även att volvo liksom andra biltillverkare arbetar efter ambitionen att bilen ska vara felfri.

typ som 850-serien, det var oljeläckage från motorn och mängder av problem på första modellåren, så som dörrar som inte gick att stänga, rutor som självsprack och lås som gick att öppna med skruvmejsel. men de vid utgången av V70/S70 var bilen tämligen felfri, undantaget bromsvibrationer och dörrklädsel som släppte. Samma bil 1992 som år 2000 i grund och botten, bara fått ett par 1800 förbättringar och en nyare utseende.
av Lövet
Nej jag fattar definitivt inte din galopp. Om poängen är att det är dåligt att köpa en ny motor är det helt obegripligt att du avråder från MY2008 efterom den INTE är en ny motor. Det är den däremot från MY2010 vilket du rekommenderar. Här har du en del förklaringar att göra.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Lövet skrev:Nej jag fattar definitivt inte din galopp. Om poängen är att det är dåligt att köpa en ny motor är det helt obegripligt att du avråder från MY2008 efterom den INTE är en ny motor. Det är den däremot från MY2010 vilket du rekommenderar. Här har du en del förklaringar att göra.
Strunta i motorn!
Första modellåret har massa barnsjukdomar - Köp inte en sådan!

Hur kan motorn vara ny för modellår 2010? D5244 är D5244 oavsett när den gjordes, endast små förbättringar har gjort, bl a höjt bränsletryck, monterat ytterligare en turbo, förändrat slaglängden, men det är samma grundkonstruktion som från 2002.
av dissonans
Motorn känns inte som det viktigaste, snarare alla små förändringar man gör löpande under en bils livslängd.
När man skruvar med bilar av olika årsmodeller (men inom samma serie, ej facelift) märker man skillnader. Vissa givare ser annorlunda ut, saker kan vara gjorda i olika material. Oftast inget man ser om man bara sitter i bilen, och definitivt byts inte alla sådana detaljer ut.
En detalj som man märker är ju att tidiga S80 Y20 har handbromspedal, men efter bara ett litet tag blev de av med den. Villket som är bäst vet jag inte. De första årens V70II/S80 har dessutom mindre defrostermunstycken till vindrutan (värdelöst), och det är ju inte heller något Volvo byggt om i efterhand.

Som ett annat exempel kan vi ta att bmw e60 producerade mellan introduktionen 2003 och någon gång i oktober 2003 bara har fyra stjärnor i euro ncap, medan de tillverkade efter oktober 2003 har fem stjärnor. Bmw konstruerade om något (vad vägrar de berätta), men vägrade patcha redan byggda..

Förändringar mellan årsmodell kan även vara av besparingssyfte, något som Saab tyvärr gjorde en hel del. Det är nog dock naivt att tro att inte de andra tillverkarna sparar in på vissa detaljer mellan åren.

Jag håller med om att man generellt sett ska undvika första årsmodellen av en ny bilmodell, men att tro att det framförallt handlar om motorerna är till att vara väl naiv...
Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok då ska jag testa ditt tips nästa g&a[…]

Det framgär inte om det är en bensin ell[…]

Hög och och låg märken på st[…]

Jag fick samma felkod för några å[…]