Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Frigge skrev:Jag tror inte heller det är fel på bilen utan problemet ligger i bilens spårvidd/vägbanans spår och bredden på däcken.
Detta gör att bilen "kastas" upp o ner i spåren i vägbanan,hade den mindre spårvidd hade den legat "fast" i spåern i vägen istället för att klättra på dom.
Den erfarenheten har jag oxå.
Har man smala däck så håller sig bilen i spåren
av JK24T
Jovisst ökar sidokrafterna med bredare däck och därmed klättrar bilen upp på "åsarna" som bildas i asfalten. Men... bilen är levererad från Volvo med dessa fälgar och däck och är i mitt tycke nästan trafikfarlig (lite överdrivet) att köra på våra spåriga vägar, och... jag har tidigare haft en sprillans ny S60 med 170hkr motorn med 15" 195/65-15 och denna var inte som klistrad vid vägen. Jämför gärna med Golf enl. ovan, varför reagerar inte Golfen på "åsarna" ?

Bytte krängningshämmar stagen idag efter som ett var lite glapp och väsnades. Passade då på att känna igenom och besiktiga bussningarn i framvagnen. Främre länkarmsbussningen är den absolut mjukaste och länkarmen går att flytta utåt 5mm utan minsta ansträngning med en liten skruvmejsel ! Inte konstigt att bilen "flyter" och klättrar, effekten blir den samma som att ha kassa spindelleder fast mycket större. Spindelledsglapp slår SBP ner på men inte svampiga bussningar, lite märkligt.

Har beställt Powerflex till de främre och skall byta även de bakre och ny laser inställning. Skall försöka att dokumenter ifall någon är intreserad av resultatet.

cme: hittade du några bra inställningsvärden... :)

Tjo hopp nu är det helg och ölen är kall i kylen :)

- Johan
Användarvisningsbild
av _Rick_
JK24T:

Det finns polisbussningar har jag sett. vad de gör vet jag inte. Men de sitter i framvagnen nere vid undre bärarmen.

De kanske är 'stabbigare' än standard. Powerflex blir nog lite hårt.
av JK24T
_Rick_;

Alla ersättningsbussningar är de sk. "Polisbussningarna" art.nr på standard bussningar hänvisar till Polisvarianten.
Dessa bussningar är standard fr. 2004 års modell. Viket också innebär att Volvo är medveten om problemet och är lite skamsna.

Tror inte Powerflex blir så stummt eftersom främre bussningen sköter den horisontella rörelsen och knappt har någon funktion i lodrät. Dvs kanske lite mer vägljud men borde inte vara störande.
Enl. Engelsmännen så ska det knappt gå att höra skillnad men däremot känna en stor förbättring väghållningsmässigt.

Men, men vi får se, som vanligt så snackas det ju mycket och upplevelser är ofta högst personliga.

- Johan
Användarvisningsbild
av _Rick_
JK24T: Jo, sånt är ju väldigt personligt. Att bilen blir stummare är ju bara positivt. Men om det dånar in i kupén och vibrerar i hela bilen så är det ju inte alls kul.

Skillnaden på Gummi och Polyutheren är ju rätt stor. Gummi är ju.. gummi och Polyutheren är ju nylonplast. Man skulle vilja ha nåt mellanting. Som dämpar lite vibrationer men som är bra mycket stabbigare.
av JK24T
_Rick_: jo det får ju inte dåna och vibrera och enl. uppgift så gör det inte det heller. Jag kommer, om jag kan, dokumentera monteringen med bilder om verkstann tillåter. Dessutom naturligtvis komentarer efteråt.
Dessutom så är ju hela hjälpramen gummiupphängd i chassiet.
Backre bussningen blir nya Volvo original, dessa är faktiskt ganska hårda.

Polyurethan är lite av ett mellanting mellan gummi och plast.
Kör med ett övre motorfäste av den typen, det svarta från Evolve. Eftersom jag har automat så är det ingen lyckad kombination, visst betydligt mindre glapp och ryck men massor av vibrationer. Vid -10 och kallstart så tror man att det är en traktor man åker i och endast i riktig högsommarvärme blir det tillfredställande, backspegeln vibrerar och det skramlar och dånar. Inget att rekomendera för bilar med automatlåda.
Tror nog att jag får investera i ett orginal igen.

Se mitt lilla projekt som en test för er alla, jag slantar upp stålarna så att ni slipper göra samma misstag, eller hellre att det blir så bra så att andra kan följa efter :))

Som sagt tidigare, jag har väldigt svårt att acceptera en rörelse i bussningen på 5mm+ per hjul, dvs kanske 10-15mm i bara främre bussningen... det är ju för tusan som va på fyllan... inte konstig den far över hela vägen när man gör en lite snabbare omkörning.

- Johan
av cme
Bilen ska kunna uppträda vettigt utan att man ändrar styvheter i bussningarna. Jag tror snarare att bussningen är slut. Hela framvagnen är och skall vara ganska mjuk men kanske inte så som du beskriver den. På moderna bilar med komfort rör sig hjullen ganska mycket exvis vid inbromsning. Uppt till 30-40 mm förekommer i extrema fall men många bromsar inte så hårt normal (motsvarande 1g eller liknande).

Vad har du för chamber-vinklar och toe? Kolla på sänkta BMW där lutar bakhjulen inåt mellan 1 och 2 grader vilket ser illa ut och äter däck. Hjulupphängningen är inte konstruerad för detta. Samma sak gäller V70 men inte lika extremt.

V70 skall nominellt ha:
Fram
camber -0.3 +/-0.9
caster 4.0 +/-1.0
toe 0.1 +/-0.1 toe-in

Bak
camber 0.0 +/-1.0 (obs hjulet helt vertikalt!!!)
toe 0.2 +/-0.20 toe-in

Det måste ju finnas någon duglig i Skåne som kan justera bilar. Ska kolla om jag kan hitta någon via rekommendationer.

cme
av JK24T
cme:

Tack för inställnings vinklarna !

- Johan
Användarvisningsbild
av _Rick_
JK24T: Evolves svarta.. jag har beställt en sån men inte fått den än. Är den så hårt? Evolve har ju två. den blå är ju polyutheane och den svara är gummi. Men om den svarta är så hård så vill jag nog inte ha den på bilen...

Speciellt när den kostar typ 800-900:- och en original kostar väl runt 400 ?
av JK24T
_Rick_;

Jepp Evolves svarta och jag tycker den är för stumm. Tror även den svart är gjord av PU men i en mjukare blandning än den blå, trots det lite för stumm. Priset är dessutom hutlöst.
Motor ljudet blir betydligt högre och när du står och väntar vid rödljus i D och håller med bromsen så låter bilen som en lastmaskin :) Solskydd, backspegel och saker som ligger handskfacket skakar och låter, speciellt på vintern. Motor blir rejält uppstyvad med mindre "drivline slack" på bekostnad av ljudnivån.

Tror att jag byter till den nya typen av fäste som sitter på 2004 (?)och framåt, vad jag har hört har den gamla runda typen utgått.

- Johan

@fjohan82 , Dags att byta på hemmaplan? Gjo[…]

Bilen är körd 20 000 mil. Vad säg[…]

Du ska mäta direkt på den svarta kablen[…]

Startar ej

Det handlar inte om att bromspedalen blir stum eft[…]