Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 14683
Gotlandsbästa skrev:Lycka till Med trimmet. Jag tog bort mitt. Sotade som fan & jävligt jobbigt att ha manuell & trimma en Diesel. Jag tog bort det främst för att sotfiltret signalerade fullt. Inte kul. Nu kör jag original & är super nöjd :-D

Hade Promotech box trim!

vad exakt sotades igen? Jag kör ju total ommappning, inte någon dritbox som bara överbelastar spridare och turbotryck :-DD Så inget händer på den fronten i sotväg någonstans... (menar du partikelfilter så har jag inget, är 05' hihi.) Ryker svart som synden och går därefter! Hur tyckte du manuell växellåda var sämre med trim? De tål det iaf, till skillnad från automat som kommer slira tids nog. :twisted:

Skulle aldrig klämma på en trimbox under huven, hur avancerad och med 3-4 kontakter de än må vara.... en tusenlapp till så har man riktig mjukvara (som vi vet att volvo själva godkänner om det är gjort av Polestar, om än lite lägre effektsiffror, tyvärr dock bara till 07 och framåt så vi med äldre vagnar får hålla oss till andra aktörer.)

Trist att höra att det inte funkade för dig, även om det är två helt olika trimtyper vi har du och jag. Antar att du körde någon av Promotechs 631 box till din 185hk D5? Vi har olika motorer dessutom men jao, nä fy, för de pengarna hade jag åkt till en trimfirma som får mappa om ECU'n, dvs Autotech eller BSR (såklart Autotech då eftersom de är nära och erkänt duktiga på volvo sen mååånga år)! Får du för dig att prova mer effekt igen kan jag verkligen rekommendera den "riktiga" metoden nästa gång. Speciellt med manuell växellåda! Men man växlar ju hårt å snabbt på egen risk, kommer slita på allt i drivlinan såklart. Lite mer än otrimmat :p Jag gasar bara fullt med växlarna i.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Perra83 skrev:
Gotlandsbästa skrev:Lycka till Med trimmet. Jag tog bort mitt. Sotade som fan & jävligt jobbigt att ha manuell & trimma en Diesel. Jag tog bort det främst för att sotfiltret signalerade fullt. Inte kul. Nu kör jag original & är super nöjd :-D

Hade Promotech box trim!
Boxtrim? Är det något som du kopplar in mellan något kablage på motorn?
Japp, finns säkert fler namn på skiten!
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
14683 skrev:

Hade Promotech box trim!

vad exakt sotades igen? Jag kör ju total ommappning, inte någon dritbox som bara överbelastar spridare och turbotryck :-DD Så inget händer på den fronten i sotväg någonstans... (menar du partikelfilter så har jag inget, är 05' hihi.) Ryker svart som synden och går därefter! Hur tyckte du manuell växellåda var sämre med trim? De tål det iaf, till skillnad från automat som kommer slira tids nog. :twisted:

Skulle aldrig klämma på en trimbox under huven, hur avancerad och med 3-4 kontakter de än må vara.... en tusenlapp till så har man riktig mjukvara (som vi vet att volvo själva godkänner om det är gjort av Polestar, om än lite lägre effektsiffror, tyvärr dock bara till 07 och framåt så vi med äldre vagnar får hålla oss till andra aktörer.)

Trist att höra att det inte funkade för dig, även om det är två helt olika trimtyper vi har du och jag. Antar att du körde någon av Promotechs 631 box till din 185hk D5? Vi har olika motorer dessutom men jao, nä fy, för de pengarna hade jag åkt till en trimfirma som får mappa om ECU'n, dvs Autotech eller BSR (såklart Autotech då eftersom de är nära och erkänt duktiga på volvo sen mååånga år)! Får du för dig att prova mer effekt igen kan jag verkligen rekommendera den "riktiga" metoden nästa gång. Speciellt med manuell växellåda! Men man växlar ju hårt å snabbt på egen risk, kommer slita på allt i drivlinan såklart. Lite mer än otrimmat :p Jag gasar bara fullt med växlarna i.

Det blir säkert bra :roll: Att jag tycker det var jobbigt med manuell är att det blir mest att man vispar runt med växelspaken. Men visst svarar bilen fint! Men den går ojämnt & dåligt! Jag har en 185 & med boxen var det väl 215 kanske. När jag hade släpet på så rykte det som en riktig traktor. ??:-/ Har kört lite nu efter att jag slitit bort boxen, bilen är mycket mjukare & trevligare att köra. Den har även gått 28200 nu :-O) så har börjat titta runt på ett nytt åkdon. ;-//
Användarvisningsbild
av 14683
Gotlandsbästa skrev:
14683 skrev:

Hade Promotech box trim!

Det blir säkert bra :roll: Att jag tycker det var jobbigt med manuell är att det blir mest att man vispar runt med växelspaken. Men visst svarar bilen fint! Men den går ojämnt & dåligt! Jag har en 185 & med boxen var det väl 215 kanske. När jag hade släpet på så rykte det som en riktig traktor. ??:-/ Har kört lite nu efter att jag slitit bort boxen, bilen är mycket mjukare & trevligare att köra. Den har även gått 28200 nu :-O) så har börjat titta runt på ett nytt åkdon. ;-//

Det jag menade i helhet är att dina dåliga erfarenheter av "trim" beror på boxen du använde helt och hållet då en mjukvaruuppgradering inte orsakar dessa besvär, alls.

Hoppas det går bättre för dig nästa gång om det nu blir en nästa gång! :D
Användarvisningsbild
av 14683
UPDATE:

Tråklördagen avslutades med lite tidtagning på diverse drit såhär en månad (nästan iaf) efter Autotech besöket och efter en dag av slalombacke-klättring på blött gräs haha! Offroad för den veke :p

Nåväl, körde 3 rundor och tog snitt på de tre tiderna avrundat till närmaste tiondel! Gjordes med tidtagarur modellen plastmojäng-med-snöre!

0-100 8.8 sek (Förväntade mig inget magiskt här, standard är 10.5 så det var ju reko förbättring!)
80-120 5.4 sek (4ans vxl)
100-140 6.8 sek (5ans vxl)

Ger väl en fingervisning om var det kan hamna... fan vet i vilket skick allt är under huven (skit i bränslerör, spridare, osv osv osv, tusen saker påverkar ju men allt går finfint så ska väl vara helt OK siffror!).

XC70 D5 2005 6 vxl manuell (163hk/340nm standard, Autotech steg 1)

Om någon har vantarna på en nyare 205hk/215hk XC70 manuell så får ni gärna prova samma hastigheter och se var de hamnar, är nog i samma region!
Användarvisningsbild
av Perra83
Trevligt med mätningar. Kan tänka mig att det är ett helt annat ork nu i maskinen.

Autotech har även jag varit väldigt nöjd med. Jag vet hur mycket tid som dom la ner på min V70R och den gick som en dröm. Vet när man låg på fyrans växel på landsvägen och bara väntade på att köra om, fy fan va det häver iväg!
Laddning av recharge

Laddhybrider är designade att ladda fullt. […]

Extra ljus

Nu är det ju så att med XBB fungerar de[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Med tanke på att Volvo numera har bräns[…]

...kunna dra något av våra 4 sl&aum[…]