Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dissonans
Jag är säker på att det för typ ett år sen fanns en tråd om en kille som fick nerslag på sina originalmonterade xenon pga att lägesgivare saknades. Bilen var dock byggd och levererad sådan. En S60 tror jag.. Men jag lyckas inte hitta tråden. Någon mer än jag som minns? :)
Användarvisningsbild
av DaF1e
Lövet skrev:USA bilar saknar ofta givare och automatisk justering men ska normalt godkännas ändå eftersom den är i originalutförande utan automatisk justering. Däremot vet jag inte exakt vilka regler du ska stödja dig mot.
VVFS 2007:622 Kortfattat att bilar (och släp) från amerika före 2004 års modell skulle vara godkända med de lyktarrangemang de kommer hit med, om de är enligt SAE-standard.
Är det ok att starta en ny tråd i ämnet då rubriken inte är helt hundra ang. mina frågor? Så att fler hittar och förhoppningsvis kan hjälpa till.
dissonans skrev:Jag är säker på att det för typ ett år sen fanns en tråd om en kille som fick nerslag på sina originalmonterade xenon pga att lägesgivare saknades. Bilen var dock byggd och levererad sådan. En S60 tror jag.. Men jag lyckas inte hitta tråden. Någon mer än jag som minns? :)
Vore kanon om någon hittar den! :-)-)
av Lövet
DaF1e skrev:Är det ok att starta en ny tråd i ämnet då rubriken inte är helt hundra ang. mina frågor? Så att fler hittar och förhoppningsvis kan hjälpa till.
Vad vill du ha för rubrik? Jag kan ändra den här, känns onödigt med en tråd till.
Användarvisningsbild
av DaF1e
Lövet skrev:
DaF1e skrev:Är det ok att starta en ny tråd i ämnet då rubriken inte är helt hundra ang. mina frågor? Så att fler hittar och förhoppningsvis kan hjälpa till.
Vad vill du ha för rubrik? Jag kan ändra den här, känns onödigt med en tråd till.
"Från original xenon till halogen p.g.a. SBP" blir väl enkelt och bra?
Användarvisningsbild
av Severin
dissonans skrev:Jag är säker på att det för typ ett år sen fanns en tråd om en kille som fick nerslag på sina originalmonterade xenon pga att lägesgivare saknades. Bilen var dock byggd och levererad sådan. En S60 tror jag.. Men jag lyckas inte hitta tråden. Någon mer än jag som minns? :)
Är det denna du menar?

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Användarvisningsbild
av Perc
DaF1e skrev:
Lövet skrev:
Det är väl ändå inte original eftersom strålkastarna är från en R och du har en 2.4T som nån fulkonverterat med R-strålkastare. ;)
Användarvisningsbild
av Severin
Perc skrev:
DaF1e skrev:
Lövet skrev: Vad vill du ha för rubrik? Jag kan ändra den här, känns onödigt med en tråd till.
Det är väl ändå inte original eftersom strålkastarna är från en R och du har en 2.4T som nån fulkonverterat med R-strålkastare. ;)
Fast den du citerade är inte ts utan en annan med en usa import med ej r strålkastare om jag har fattat allt rätt
Användarvisningsbild
av DaF1e
Jag ska sätta mig vid datorn ikväll och förklara mitt fall lite tydligare och med den fakta som finns i dagsläget. Just nu jobbar jag. :wink:
Perc skrev:Det är väl ändå inte original eftersom strålkastarna är från en R och du har en 2.4T som nån fulkonverterat med R-strålkastare. ;)
Jo. :wink: Tanken med "original" var att inte förväxla med eftermarknadskit samt att varken jag eller Bilprovningen i nuläget vet om den levererades med xenon som ny eller inte. Men som sagt, jag återkommer ikväll.
Användarvisningsbild
av DaF1e
Så, hemma. Jag drar igenom allt för att undvika missförstånd.
Kort fakta om min bil. Den är importerad från USA och reggad i Sverige i början på 2004. Det enda jag ändrat sedan jag köpte den i juni 2012 är förutom rent service/underhåll är byte till större bromsar fram (302mm 16") och BSR-programvara samt byte av fälgar på sommarhjulen. S60R-lyktorna med xenon satt alltså redan på plats vid köpet. Har ingen manuell höjdjustering på strömställaren till ljuset.
I lördags fick jag följande nedslag på Bilprovningen: (EG: 4.1) Strålkastare halvljus, automatisk nivåreglering saknar möjlighet att fungera. Teknikern mumlade om att givare bak saknas, sedan diskuterade han med en kollega. Han nämnde inget mer så jag trodde under kontrollen att det var lugnt, och jag hade sonen med mig som jag besvarade bäst jag kunde om allt i hallen och bilarna därinne, så jag var lite disträ under kontrollen. Annars brukar jag hänga på teknikern när jag är på Bilprovningen. Det visade sig i alla fall att det inte var ok när jag fick protokollet i handen...
Frågade då vad jag gör nu och hur detta kan ha missats tidigare. Det kunde han inte svara på... Själv har jag besiktigat bilen två gånger tidigare, och vem vet hur många gånger under tidigare ägares besiktningar den gått igenom i detta utförande!
Har varit i kontakt med Bilprovningen efter detta. Bl.a. för att påpeka att bilen möjligen visst kan vara godkänd med nuvarande ljusarrangemang enligt de undantag som finns i VVFS 2007:622 Detta gäller bilar och släp i bruk före 1 januari 2005. Då ska lyktor, strålkastare och reflexer istället uppfylla amerikansk standard SAE. Borde passa min f.d. USA-bil kanske?
Bilprovningen har försökt göra eftersforskningar gällande utrustning i min bil men akterna från reg-bes. är slängda då de arkiveras i tio år. Det hade alltså underlättat betydligt om de upptäckt detta senast förra gången, då hade dessa akter funnits kvar... :x De har även varit i kontakt med Volvo (återförsäljare eller annan vet jag inte) men säger att Volvo inte kan få fram uppgifter om leveransutförande.
Jag ska visa upp bilen för dem på fredag vid sidan om, de vill titta på allt gällande ljuset.
Själv försöker jag få så mycket kött på benen som möjligt men det går trögt. Har varit hos Volvos återförsäljare i Växjö, Liljas, men personen där sade att det inte möjligt att få fram sådana uppgifter. :???: F-n, kan man ju på BMW. Dessutom ligger det en lapp med utrustningen under främre passagerstol på bumsarna.
Någon tipsade om minvolvo.se Reggade mig och bilen där och fick under extrautrustning fram bl.a. fel radiomodell, inget om taklucka eller läderklädsel så den sidan ger jag inte fem öre för gällande bilshistorik. :x
Ungefär där står jag nu.
Jag ska senare ikväll leta givare på vänster bärarm bak där jag fått veta att givaren ska sitta. Tyckte allt att teknikern koncentrerade sig på högersidan. :???: Har man tur hittar jag den på vänster. :wink:
Vad jag egentligen behöver veta är vad som krävs för att konvertera till halogen om bilens xenon inte kan bli godkänd!
Men jag tar gärna emot tips om hur man kan få fram den utrustning bilen levererades med också. Antingen hade den xenon eller hade det inte (och någon tidigare ägare har monterat de ljus och strömställare som sitter på nu). Båda svaren hjälper mot en fortsättning.

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]