Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
milktrucker skrev:ööööö?????
värdeminskningen är som störst när du byter bil ofta och biar som inte gått så långt.
har en 2002 som vi kört 10 000 mil med en värdeminskning om ca 35 000-40 000 kr. värdeminskningen är alltså ca 4 kr/mil
Din bil har tappat ca 28.000 kr på 4000 mil, det ger värdeminskning på ca 7 kr/mil. Nästan dubbelt mot min värdeminskning.
Att värdeminskningen är högre på nya bilar känner jag till, det är ju sjuka summor de betalar. Ex den V70N vi var o titta på nu hade kostat över 1/2 miljon ny när den köptes 07.

Och visst blir värdeminskning större ju oftare du bytar efter som man får mer eller mindre alltid lägga mellan en hel del pengar till den nya.

Det verkar dock som att "många" försöker hålla någon typ av 4-5 års period innan de bytar bil.

Mina föräldrar bytar bil extremt sällan, de kanske köper en bil för 70 000 - 80 000 kr sen har de den i en väldig massa år tills den inte är värd något, eller ja, kanske 10 000 kr.

Hur vet du att min bil har tappat ca 28 000 kr på 4000 mil? Menar du att om jag behåller den i 3-4 år till så den kommer närmare 20 000 mil så blir värdeminskningen mindre / mil?
av snowman
wissel skrev:Rent ekonomiskt skulle jag inte byta med dina förutsättningar men jag VET att det inte är
vare sig ekonomi eller sunt förnuft som styr våra bilbyten ! Nu pratar jag om mig själv förstås.
utifrån sett : Du har en bil som är motormässigt precis inkörd, du kommer att "åka på" en del byten av Spindel leder
o bärarmsbussningar på din bil inom " tja" 3000 mil eller så. Men det är inget emot vad det kostar när du byter bil
Då försvinner 15-20 000 pengar i själva bytet av bil. Så sitter du med en bil o så är det bara att " Börja om från början"...( Sven Ingvars låt)...
Visserligen så kanske du får en ny Instrumentpanel att titta på men den blir invand rätt fort....lovar.
Jag har nu en "Gammal" Volvo som jag exakt vet statusen på, vet på ett ungefär när det börjar "klonka" osv.
Inte såå kul men tryggt iaf. Plus att jag fått den som jag vill ha den förstås.
Så jag hoppas nu innerligt att jag inte åker på det klassiska "hjärnsläppet" o byter bort den mot något okänt
nytt som jag inte vet ett jota om......
bara mina allmänna funderingar en Lördagskväll sisådär....
Lycka till i alla fall.
:-)
Under den tiden jag haft bilen har jag åkt på följande : Bromsslangar, 2 hjullager, Torkararmbak, Spindelled, högtalare, Övre motorkudde(som är på gång igen), batteri, bromsok, bromsskivor, bromsklossar och kamrem. Detta är givetvis något man måste räkna in i ekonomin, visst säger man att en nyare bil inte behöver hålla bättre men man kan vara överens om att chansen är större att man slipper reparera så mycket på nyare modell. Nu har jag fixat det mesta själv så egentligen har det inte blivit jätte dyrt men hade jag lämnat allt på verkstad så hade det varit stora pengar.

Jag gissar på att jag kommer förlora åtminstone 50 000 kr på ett bilbyte just nu(utan att räkna in pengarna jag lagt på reparationer), d.v.s 50 000 för min egna och 100 000 för en nyare.

Ett alternativ är som sagt att behålla den jag har och då fixa till den lite. Jag har dock fått för mig att en bil som gått 15 000 mil fortfarande går att sälja medan en bil som börjar närma sig 20 000 mil är ganska mycket svårare att sälja?

Det där med vad man får för sin bil är ganska intressant, när jag köpte den jag har idag så sa säljaren att han fått 10 000 kr mindre från bilhandlaren i inbyte så han gick verkligen inte ner mer i pris. Jag försökte under några veckor men det verkade stämma faktiskt. Denna jag nu tittat på är precis samma sak, han har blivit erbjuden 10 000 kr mindre från handlare så han går inte häller ner något alls.

Jag köper aldrig själv bil från bilfirmor så när jag skulle sälja min Volvo S70 -99 så fick jag sälja den för 20 000 kr mindre än vad jag hade tänkt mig, då var den ändå ute på blocket i säkert 6 månader. Nu var såklart en Volvo S70 generellt en svår bil att sälja men man ska ändå veta att det är svårare att sälja bil än vad man tror.
av snowman
Droopy skrev:
snowman skrev:
milktrucker skrev:varför byta bil när den bara gått 15?
För att inte värdet ska sjunka för mycket. Köpte den när den hade gått ca 11 000 mil för 80 000, säljer jag den nu så kanske jag kan få 50 000 - 60 000 kr med lite tur.
Du tänker fel, ju längre du har en bil desto mindre blir värdeminskningen utslaget per år.
Jo, de e väl så, det är dock lätt att man tänker på rena pengar vad man köpt bilen för och vad man får den sålt för. Man tänker inte alltid på ekonomin under tiden som man har den. Köper jag en bil och har den i 5 år så får jag ut X pengar, har jag den i 1 år så får jag tillbaka x pengar plus troligen lite mer reparation. Den stora smällen kommer dock när man köper ny bil där man få lägga mellan en hel del, ex från 50 000 kr upp till 100 000 kr, d.v.s 50 000 kr.
av snowman
ER skrev:...
Tack för all info.

Om jag ska byta upp mig så är det troligen bäst att välja den nya 08 versionen, som vi sagt så blir skillnaden annars marginell.

Visst en Volvo V70 -07 automat med 260 hk är en jäkla fin bil att köra och troligen en bil man kan leva bra med i iallafall 5 år men risken finns att man tröttnar på den efter som man redan haft en sådan bil i 4-5 år sen tidigare.
Användarvisningsbild
av milktrucker
snowman skrev:
milktrucker skrev:ööööö?????
värdeminskningen är som störst när du byter bil ofta och biar som inte gått så långt.
har en 2002 som vi kört 10 000 mil med en värdeminskning om ca 35 000-40 000 kr. värdeminskningen är alltså ca 4 kr/mil
Din bil har tappat ca 28.000 kr på 4000 mil, det ger värdeminskning på ca 7 kr/mil. Nästan dubbelt mot min värdeminskning.
Att värdeminskningen är högre på nya bilar känner jag till, det är ju sjuka summor de betalar. Ex den V70N vi var o titta på nu hade kostat över 1/2 miljon ny när den köptes 07.

Och visst blir värdeminskning större ju oftare du bytar efter som man får mer eller mindre alltid lägga mellan en hel del pengar till den nya.

Det verkar dock som att "många" försöker hålla någon typ av 4-5 års period innan de bytar bil.

Mina föräldrar bytar bil extremt sällan, de kanske köper en bil för 70 000 - 80 000 kr sen har de den i en väldig massa år tills den inte är värd något, eller ja, kanske 10 000 kr.

Hur vet du att min bil har tappat ca 28 000 kr på 4000 mil? Menar du att om jag behåller den i 3-4 år till så den kommer närmare 20 000 mil så blir värdeminskningen mindre / mil?
jag köpte V70 för 60.000 kr för ca 5 år sedan. den hade gått 20.000 mil då, nu har den gått 30.000 mil.
om man leker med tanken att jag kör bilen tills den gått 40.000 mil, och har 0 kr i värde kvar, så har jag fått ut ca 20.000 mil till priset 60.000 kr, ca 3 kr/mil.

Din nuvarande bil får du kanske 45-50 för, dvs en förlust på 30-35 lax på 4000 mil, nu har vi en värdeminskning på ca 9 kr mil, dvs din bil tappar 3x mer i värde än min om du säljer den nu.
Kör den till 41.000 mil så har du 30.000 mil på 80.000 i värdeminskning, dvs ca 2 kr och 66 öre per mil.

varför inte lägga pengarna på något bättre?
ett räntesparande och öka sin inkomst?
eller betala av bostadslånet och bo i det närmaste gratis, så får du pengar över till en bil längre fram. eller kanske den där thailandsresan som ändå bara förblir en dröm....
Byta ac rem på Volvo 940

Detta kanske hjälper dig: https://www.jagrull[…]

Serviceintervall Volvo v60 2013

Hej, Är det någon med tillgång[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Behöver byta drivremmen på min v90. Ant[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok! Men tar inte batteriet stryk av det? Men jag s[…]