Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Scania
Jag har också fått liknande problem, att kylningen slutar efter ca 10-15 minuter får att komma tillbaka om jag stänger av motorn några minuter. Men till skillnad mot ovan så fortsätter fläkten på full hastighet men jag vår bara in okyld luft.
Den lilla fläkten bakom gallret under knapparna kan jag tydligt höra när jag lägger örat emot.
Vad kan det tyda på för fel?
Användarvisningsbild
av Scania
Gissar att det kan vara svårt att få tid för snar reparation av AC i denna värmebölja, men har någon ett tips om någon bra AC-firma i eller i närheten av Lund?
av dissonans
Får du in luft hela tiden, eller slutar luften att komma föratt sedan återkomma efter ett tag med ac-kompressorn avstängd?
av Volvouser
Greezmunky skrev: Har felsökt med VIDA, och har ej hittat någon felkod relaterat till detta.
Felsök igen med VIDA nu när du har tillgång till den - det du skall kolla är om tempgivaren till evaporatorn ger värden som är förnuftiga.
Har bilen stått stilla ett tag bör din tempgivare vissa ca samma som kupegivaren.
När ac kör ligger den på ca 5 grader, den slår av ac'n om det blir under 0 grader då evaporatorn annars kan frysa igen.
Visar tempgivaren 40 grader, och luften som kommer ut ur munstyckerna är kall (ca 5-7 grader) är det också ett bevis på att den är defekt.
Gör den inte det är den kass, kostar nästan inga pengar, lätt att byta och flera av oss pekar på den som boven i dramat.

Mitt tips är att göra detta innan du börjar att tänka på att offra pengar på påfyllning och liknande - felsök på rätt sätt :wink:
Användarvisningsbild
av Scania
dissonans skrev:Får du in luft hela tiden, eller slutar luften att komma föratt sedan återkomma efter ett tag med ac-kompressorn avstängd?

Jag får in luft hela tiden även sen kylan försvunnit. Uteluft.

Fick tid på torsdag hos Mekonomen i Lund. Återkommer med vad som var felet.
av dissonans
Då tror jag inte det är eparatorgivaren. Jag bytte på min saab nyss, men då var symptomen att luften bara försvanm..
Användarvisningsbild
av Scania
Scania skrev:
dissonans skrev:Får du in luft hela tiden, eller slutar luften att komma föratt sedan återkomma efter ett tag med ac-kompressorn avstängd?

Jag får in luft hela tiden även sen kylan försvunnit. Uteluft.

Fick tid på torsdag hos Mekonomen i Lund. Återkommer med vad som var felet.

De har haft bilen på Mekonomen hela dagen idag för felsökning och åtgärd. De stoppade i spårmedel. Det var en läcka vid sammankopplingen mellan två rör (en O-ring). Det rör som går in i kupén. Felsökniong inkl byte av O-ringen och påfyllning av ny gas kostade 4500:-

När jag körde därifrån förvsann kylan efter 10 minuters körning.

Åkte tillbaka igen och de var mycket förbryllade. De konstaterade då att det är kompressorn som stannar. De hade aldrig varit med om ett sådant fel tidigare så de skall kontakta supporten och återkomma till mig imorgon.
av mogens18
Har samma problem med att ac slutar att kyla efter en stund men att fläketen fortsätter blåsa på. Har kört bilen i en dator och får då Luftkvalitetsensor för hög signal. Är det någon som varit med om det? Själv tror jag inte att det är det, ska prova att byta evaporatorn vid gas pedalen. Var köper man den, är det volvo som gäller? Hoppas att Mekonomen i lund har hittat felet, väntar på svaret.
Användarvisningsbild
av wissel
mogens18 skrev:Har samma problem med att ac slutar att kyla efter en stund men att fläketen fortsätter blåsa på. Har kört bilen i en dator och får då Luftkvalitetsensor för hög signal. Är det någon som varit med om det? Själv tror jag inte att det är det, ska prova att byta evaporatorn vid gas pedalen. Var köper man den, är det volvo som gäller? Hoppas att Mekonomen i lund har hittat felet, väntar på svaret.
Vad är det som får dig att tro att datorn har fel här ?
Har du fått felkod på den så verkar det troligt att den lilla fläkten under radion stannat
eller att sensorn bakom gallret fullt av damm ?
Alternativ att "någon" petat in i gallret och fixat ett avbrott på den hårtunna ledningen som sensorn sitter på !
Den får då fel värden vilket kan åstadkomma precis det du har......bara en tanke.....CCM 0003 ?

Lite värden om du vill kolla Evaporator tempgiv.
Resistans:
-40 °C = ca 91,8 kΩ
-30 °C = ca 48,4 kΩ
-20 °C = ca 26,6 kΩ
-10 °C = ca 15,2 kΩ
0 °C = ca 9,0 kΩ
10 °C = ca 5,5 kΩ
20 °C = ca 3,4 kΩ
30 °C = ca 2,2 kΩ
40 °C = ca 1,5 kΩ
50 °C = ca 1,0 kΩ
60 °C = ca 0,7 kΩ
70 °C = ca 0,5 kΩ
80 °C = ca 0,3 kΩ
90 °C = ca 0,2 kΩ
av mogens18
Fläkten är blåst från damm och den snurrar också, men kan man se om tråden är kass? Kan man kolla fläkten på något enkelt sätt? Var köper man en ny och vad kostar den? Vad är VIDA? Häromdagen så var det varmt ute och då kylde acn, men sen så slutade acn att fungera och då känns det som att det blir lite fuktigare luft i kupén. Sen så började det att regna och då immade framrutan igen och jag hade problem att få bort den. Var sitter luftkvalitetsensorn, kan man byta den själv. Tack för en bra sida. :)
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]