Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Kan bero på att kretskortet i Sirenen är rejält skadat av elektrolyt
så troligen är det den som ställer till det för dig....
av depthless
Jag råkade ut för det på min bil, det var en indikation att sirenpaketet skulle bytas ut, det vara ju bara ett vissta antal år, dvs. batteriet i satsen tar slut.
Användarvisningsbild
av Kanats
Behövde du göra nån typ av omprogramering på bilen. Eller bytte du bara. Ska beställa larmsatsen från skandix i Tyskland. Så byter jag skiten själv
Användarvisningsbild
av wissel
Oftast vet ju bilen själv om den har larm, ibland händer det att sirenen måste aktiveras.
Antingen via Vida eller så försöker man det tricket som jag läst om i England.
På o AV larmning av bilen 5 ggr så fattar bilen att den har ny siren.
Om det funkar vet jag inte med säkerhet.
Användarvisningsbild
av Kanats
Beställde nytt larmpaket från skandix i tyskland. Blev billigare än att beställa från volvo i örebro.
Samt att jag fick med ett nytt huvlås och alla nitar/skruvar.

Relativt enkelt var det att byta, det följde med en instruktion i kartongen med svensk text. Behövde inte ens lossa däcket eller lyfta bilen. Räckte med att vrida däcken vänster bara.
Dock så tog det ett tag innan vi fattade att det var en skruv som häll fäst sirenen i karossen och inte en nit. Hade jag bara läst och kollat vad det följde med för skruvar så hade jag förstått det istället. Efter 30 min borrandes så insåg jag att det räckte och ta en mejsel och skruva ut den.
Så om någon ska göra detta, gör en skåra i skruven så att ni får dit en mejsel bara.
Larmet sitter endast med två skruvar, en i hjulhuset så kräver lite jobb, den andra sitter bakom lyktan och har en lite stjärnmejsel.

Hade lite strul med att bilen fortfarande sa till att service erfodrades på larmet och startspärren gick igen, men testade tipsen ovanför med att larma av och på fem gng, för att få bilen att förstå att den har ett larm.
På något sätt så måste det funkat, för att nu har den inte sagt till om service eller inte velat starta längre.
Ett annat roligt fel som uppkom tillsammans med att larmet slutade fungera. Var att taklucken inte funkade längre, gick inte att öppna alls. Men nu funkar den finemang.
Användarvisningsbild
av Hygglo
Har samma problem. Vart sitter säkring 28?
Jag har ryckt säkring nr 8. Nu är larmet tyst men det kommer upp en text med att "larmsystem service erfodras" Gäller en xc90 - 11
Användarvisningsbild
av wissel
Säkring 28 sitter i vänstra säkringshållaren , ser den när du öppnar dörren?
Rycker du säkringen så kommer den texten alltid att komma vid start.
Fixa sirenen, demontera den ca 30 min, såga isär den o ta bort batteriet, foga ihop den igen, ca15 min,
montera det igen o återställ ca 15 min.
Kostnad några popnitar o lite Silicon.
av glock40sw
Tror att det var med "faceliften" -07 Volvo ändrade säkringsplaceringar .Den säkringshållaren vid gavel av instrumentbrädan som förut var nästan fullproppad blev nästan tomt. Säkringen nr.28 fick en ny placering under instrumentbrädan och blev nr. 8 SCM . Så verkar det vara i min XC90 efter snabb koll.
av MickeM
Men fortfarande så är rycka säkringen bara en temporär fix om den drar tjuvström.

Falsklarm, färdatortext osv, är såga upp sirenen, bort med batteriet, rengöra kretskortet, återmontera och hålla tummar att kretskortet är helt.
(Naturligtvis kan larmet ha andra fel, men detta är mycket vanligt)
Samt, ha sirenen borta endast med strömlös bil, så uppstår inga ev konfigurationsfel.
Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]