Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av otto84
Nja, efter lite googlande läste jag på utländska forum att filterhållaren saknar backventil så det är "normalt" att oljan rinner tillbaka efter en stund och även att det finns en viss tröghet i själva instrumentet så att oljetryckslampan ibland kan ta någon sekund extra på sig att slockna efter att oljetrycket kommit. Jag har därför lagt detta på is.
av otto84
Jag upptäckte vid senaste oljebytet att den delen av filterhållaren som sticker ut från locket (den som man sätter filtret på) glappar en del i locket. Är detta normalt eller bör jag skaffa ett nytt lock?
av Sprutspecken
samtidigt kan man väl ofta önska "att oljetryckslampan tar en stund på sig att slockna", vilket torde innebära att den kräver ett visst tryck för att slockna. - Alternativet är ju att om, långsamt, oljeläckage uppstår under färd, lampan tänds först när oljetrycket blivit så lågt att motorn riskerar att ha tagit skada, eller?
Luktar avgaser i kupen

Felet är hittat, den läkte vid DPF inf&a[…]

Jag har märkt att förbrukningen vid ladd[…]

Du vågar! :-)

Hej. Har en v60 d4 2017. Och på den har jag […]