Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chali
Tja
ok tack för svaren=) men är det ingen som vet något lätt sätt att kolla oljan i lådan förutom att krypa under bilen?

mvh/chali
av jbl
Via olje stickan till automaten. Den sitter dumt till så att den är svår att se.

Den sitter mellan högra sidan på din motor och luftfilter boxen framifrån sett. Den har ett gult huvud stickan. Ta bort kall luftintaget till luftfilter boxen så ser du den lättare.
av chali
Tja
TACK=)

mvh/chali
av chali
Tja
jag har två följd frågor på denna frågan=)
1:vilken färg ska oljan ha?
2:jämte stickan så sitter det hmm hur ska jag förklara, en slang som är avklippt med en hatt på som går att snurra och lyfta lite på (värkar vara någon form av säkerhets ventil)
men vad gör den?

mvh/chali
Senast redigerad av 1 chali, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av eslund
1: ATF oljan är röd..
2: No idea...
av chali
ok men vilken röd? brun röd, illröd,?
Användarvisningsbild
av eslund
Typ ATF Röd.. :lol: Vad ska man säga?? Mahognyröd? Körsbärsröd?
Köp en liter och jämför.. Är den svart är den devinitivt slut..
av chali
ok hmm jag borde kanse byta den då
är det bara att släppa pluggen i botten-tömma ut den gammla oljan-skruva tillbaks pluggen och sedan fylla på ny olja eller? det är inga filter mm som man ska byta eller en magnet som man ska göra rent som vissa bilmärken har?

mvh/chali
Användarvisningsbild
av CarMan
ny olja är klar röd, men den blir snart lite åt bruna hållet (lite)

ja byta olja kan du göra om du vill, men ingen som komer att göra så den växlar igen.

olje byte inefatar att man spolar några liter, totalt går det åt 6 liter, i tråget hittar du bara 2 liter.

vid en spolning går det åt 12 liter 6 det är inte fören vid en spolning som oljan komer återfå sin röda färg.

(vid olje byta bör också olje räknaren nolställas, för att inte orsaka en (dags att byta olja kod, när det inte är dags för detta)

hatten du ser bär vara en avluftning
av chali
Tja
a det är det den är till=) jag kollade oljan i dag men jag tycker den är väldigt brun nästan svart röd (om det finns en sån färg=).

det blir att spola lådan på volvo + öppdatera mjukvaran så jag hoppas detta löser problemet med växlingen. men som sagt det är inte jämt det händer att den missar växlen utan det är bara vid några tillfällen när jag gasat fult genom hela registret.

mvh/chali
Bygga ”busbil”

Med begränsad budget så skulle jag i f&[…]

Dosan på andra bilden är en "l&ari[…]

Jäklar vad plastigt kinesisk den ser ut/k&aum[…]

Hehe, fler än jag som lagt märke till de[…]