Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Chris00
Har nu grävt runt lite överallt och hittat mer info som jag hoppas är korrekt.

Fordon: VOLVO R + S60
Fordonsslag: Personbil
Motorkod/er: B5244T3
Fabrikantskod: VO
Gruppkod: 12278
Tillv.månad: 2002/07
Reg.datum: 2002/07/16
Import: Nej
Kaross: Sedan
Växellåda: Manuell
Färg: GUL
Drivmedel: Bensin
Motoreffekt: 200 Hk 147 kW
Däck: 205/55 R16 89V
Volym cm3: 2435
Cylindrar: 5

Om någon har mer tips utefter denna info så uppskattas det.
Har även letat efter info på haldex gen 1 som det verkar vara på denna modellen men hittar verken reservdelar eller nytt(tillverkars nog inte?), men hittar inte specielt mycket.
av beamer13
Bytte styrenheten på min nyligen men råkade då ut för ett nytt fel..mjukvaran mellan "bil" och styrenhet har olika versioner. Enligt Volvo så verkar detta inte gå att fixa vilket låter konstigt?? Den nya styrenheten är från samma årsmodell, alla nr är exakt identiska dessutom :-(

har du kommit något längre i din felsökning Chris00?
Användarvisningsbild
av Chris00
Jag har läst någonstans att det ska gå att "uppgradera" styrenheten till bilenas version.

Tyvärr har jag inte kommit så långt då en ny styrenhet för nämre 20 lax är inget alternativ för en fattig student.
har haft ögonen öppna efter en ny enhet men har ännu inte hittat någon styrenhet :(
får väl hoppas det dyker upp något inför vintern nu, skulle ju vara skönt med AWD i snön.
av beamer13
Ja, var i kontakt med Volvo idag där man inte kan garantera att det fungerar men att det kan funka. Jag letade en beg styrenhet i flera månader innan jag hittade en. En sak som jag upptäckte var att skrotarna sällan skriver ut styrenhet för haldex el DEM. Ett tips är att hitta en skrot som har en awd skrotad och sedan ringa och kolla.Det bör finnas ett antal skrotade -02:or. Ska iaf testa att köra om mjukvaran i min bil nu och hoppas på lite tur.
Användarvisningsbild
av Chris00
ja jag får väl upp och kolla på skroten.

ja får hoppas att det är så simpelt att den bara behöver samma mjukvara
Användarvisningsbild
av Chris00
ja jag hoppas att få tag på en styrenhet innan vintern kommer.

ja kan ju hoppas att det är so att mjukvaran måste matcha så att säga :)
av beamer13
Ingen hjälp hos Volvo då jag var dit tyvärr. Kopplade upp bilen men DEM var "vit" vilket innebär att man inte har kontakt. I och med detta så gjordes ingen omkörning av mjukvara. Läste på ett annat forum att denna version av Haldex inte ska synas när man kopplar upp bilen mot datorn. Är det så kanske det är idé att köra om mjukvaran ändå.. Felkoden kvarstår som innan och den info jag fick var att styrenheten i sig inte kan uppdateras, den ska bara funka.
Användarvisningsbild
av Chris00
ja om det nu är så att den inte ska synas så kan det ju vara värt att köra mjukvara ändå. det värsta som kan hända är att du får en uppdatering av resten av bilen :)
av beamer13
Ja, har fått tag i dator med tillhörande OBD och programvara nu så att jag kan koppla upp mig mot bilen själv i lugn och ro. Har ett fel i mitt CAN-nät som jag misstänker är anledningen till felet..har svårt att tänka mig att även den nya styrenheten jag monterade är felande.

Låter lite farligt, men kör på om[…]

Får larmtext på "Bränsledriv[…]

Funderade du också på en Subaru Solte[…]

Har en XC60 2017 som jag köpte för knapp[…]