- ons 13 sep 2006, 08:56
#59876
Ju högre oktantal det är, desto högre flampunkt har bränslet.
Mindre risk för spikningar, samt att motorn går allmänt bättre på högre oktan.
Men är man inte ute efter dom där sista 3 hk (påhittad siffra) som 98 oktan ger jämfört med 95 oktan på en standardmotor, så är det bara tanka 95 oktan. Det är alltså inget som på nått sätt skadar, även om det blir bättre med 98 oktan. :D
Mvh/ Adde
Truls skrev:I Norge har vi nå fått 99 okan. Hvem trenger det?Det är bra med 99 oktan om man trimmar mycket.

Ju högre oktantal det är, desto högre flampunkt har bränslet.
Mindre risk för spikningar, samt att motorn går allmänt bättre på högre oktan.
MartinS skrev:I instruktionsboken till min V70 2.4T-01 rekomenderas 98oktan för optimal prestanda och bränsleförbrukning.Yepp, det förstår jag att det står. :D
/Martin
Men är man inte ute efter dom där sista 3 hk (påhittad siffra) som 98 oktan ger jämfört med 95 oktan på en standardmotor, så är det bara tanka 95 oktan. Det är alltså inget som på nått sätt skadar, även om det blir bättre med 98 oktan. :D
Mvh/ Adde
Länkar till addes hemsida som inte fungerar? Byt ut http://www.adde.dk/ i länken mot http://www.jagrullar.se/forum/images/faq/ så bör ni komma åt det ni söker. Pm'a även mig eller annan moderator så vi kan gå in och laga länken /Brainy