Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

P210 skrev:Köper du bil privat är du alltid garantilös, de fel som inte köparen påpekar vid köpet kan du aldrig bli ersättningskyldig till.
Nej, det stämmer inte, även om många säljare gärna vill tro att det är så (speciellt i efterhand). Se t ex http://www.konsumentverket.se/Lagar--re ... vatperson/

Har man däremot som säljare rent mjöl i påsen, meddelar de fel man känner till, skriver ett ordentligt köpekontrakt med köparen där alla detaljer framgår – är det svårt för köparen att klaga i efterhand. Men det borde han/hon inte heller ha någon anledning att göra, eller hur?
Problemet med köplagen ur köparperspektiv är detta:

* säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som säljaren kände till

Så länge säljaren "inte visste om det" så är han ansvarlös. Det blir en i princip omöjlig situation för köparen att försöka bevisa att säljaren haft kännedom om ett fel. En privat säljare är ingen fackman och kraven är låga för dennes kännedom om fel och brister.

Har säljaren exempelvis fusklagat eller dylikt kan ansvar uppstå men hur bevisar du att det just är denna säljare som gjort det? Kan ju vara den han köpt bilen av osv osv osv.

Det är mycket ovanligt att köpare kommer tillbaka och klagar, jag har sålt 12st bilar tror jag nu och det är bara 1 som överhuvudtaget hört av sig efteråt. Denne var dock mycket lätt att avvisa eftersom felet var uppenbart och han missade det (han upptäckte en mindre lackskada efteråt).
Om du ev skulle sälja bilen till en bilhandlare så upplys denna att du kommer att ställa av bilen strax före överlämnandet på så sätt får du tillbaka skatten.
bilhandlaren ställer alltid av bilarna och får fina skattepengar utan att göra något och början han tjaffsa om det så säg att bilhandlaren får betala skatten på nya bilen och då skall du se vad roliga dom blir.Byt skatt mot skatt annars gå därifrån finns hur många tusen andra bilar som helst du kan köpa det är det som är bra med nätet,ev kan du hitta en likadan fast billigare och Volvo bilar är absolut billigast i Göteborg.
Köpråd S60

Servar du själv, eller alltid verkstad??? Olj[…]

På min V60 2019 funkade det exemplariskt, me[…]

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]