Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnnype
En redogörelse av samtliga Volvo-felkoder du har nu skulle vara bra, då kan få få ledtrådar om det är CAN-bus fel eller internt fel i t.ex REM. DEM tror jag inte det är eftersom han sitter på HS-CAN.

Ryck säkring till REM vänta 1min och återanslut så kanske han vaknar och fungerar normalt igen.. gör han det, ja.. felkoderna borde berätta om det är internt fel eller om CAN-nätet har kortslutits på något sätt.

Du behöver någon med en PPC eller VIDA
av labodanda
Tusen tack Johnnype, jättestor hjälp. :D

Jag ska lämna in bilen till min mekaniker om en vecka. Han kommer då titta på den med en större dator som är kopplad till Volvo. Ska förmedla detta till honom. Blir det någon förändring i bilens beteende under tiden eller efteråt kommer ni få uppdatering direkt :)
av labodanda
Hej igen. Lite uppdatering:

Idag kände jag på den bakre säkringsdosan en kortare stund för att se om den glappar eller dylikt. Sedan vred jag nyckeln och allt var stendött. Försökte leka med info-knappen (bara för att reta till systemet som förra gången) utan att lyckas.

Ryckte REM-säkringen, väntade en minut (och kollade de andra vajrar och boxar under tiden) och stoppade tillbaka säkringen. Ingen förändring. Körde hem och till min förvåning gick det att låsa och låsa upp bakdörrarna och bagageluckan med C-lås.

Mekaniker2 hade urkopplat DEM:en på min begäran. Var sitter den egentligen? Jag såg två kablar som satte urkopplat nära säkringsboxen. en med grön kontakt och en med grå. Kan det vara de? Hur ska man koppla tillbaka dem isf?

Väldigt tacksam för råd.
Användarvisningsbild
av johnnype
Grön är nog PAM, Grå är bara ström till nåt annat tillbehör, har ingen exakt koll på det. Är DEM "urkopplad" så handlar det nog bara om säkringen, så kolla vart den sitter. Själva styrenheten sitter väl på Haldex annars.
Kollade i manualen och det verkar som att säkringen sitter fast på sin plats.

Laddade nyss upp en bild på den på följande adress, där ser man även tydligt de kablarna jag snackade om:

postimg.org/image/ze845mqar/

Menar du parkeringsassistance med PEM? Den fungerar just nu, trots att den gröna kabeln är loss. Ska jag kolla under bilen för att se om DEM är urkopplad eller ansluts den in i kupén?
Okej tack, då vet jag.

Men jag hittade inget kontakt som de två kablarna eventuellt skulle sitta i. Har jag missat något eller är det möjligt att de bara sitter loss för framtida eftermarknads monteringar?

Och angående DEM:en: Behöver jag kliva under bilen för att nå den? enligt instruktionsboken ska en 7,5 säkring gå till DEM:en och den sitter fast där den ska.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]