Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
flazh skrev:Kanske atmosfärsensor/map sensorn som bråkar med dej
den är väl ersatt av LMM. Tror inte Volvo använder båda teknikerna parallellt
av T-rex
Min är oxå jättejämn på tomgång, när felet uppstår så kan jag inte gasa jämt, vid ca 18-1900 rpm så ser man att varvräknaren hoppar från ex 1800 rpm till 2100 rpm trots väldigt försiktig gas, typ som en puckel, Ahhh svårt att förklara, typ blir ett litet ryck.
Jag har bytt lmm, och den givaren som sitter på röret till gasspjället, gasspjäll (renov från artech), gaspedal magnetventil och motor men det pga toppackning.
Felet kvarstår. Glömde, uppdaterat mjukvara oxå
Användarvisningsbild
av flazh
Vojje skrev:
flazh skrev:Kanske atmosfärsensor/map sensorn som bråkar med dej
den är väl ersatt av LMM. Tror inte Volvo använder båda teknikerna parallellt

Tja jag har en atmosfärsensor/map sensor även kallad turbo laddningstrycksgivare, och
en lmm .
av mollan
Kadan skrev:Hej
Har en V70 2.4t 2000 manuell som rycker/hackar vid jämn gas.
Har endast haft bilen en månad, var inget jag kände i början.
Kanske inte tänkte på det
Kan jämföras med gasa/inte gasa, gasa å sedan släppa gasen fast mycket mjukare.
Går bättre om man drar på lite, dock så kan det ibland då kännas som att bilen motar, misständer.
Har inte felsökt något ännu och ej kollat några felkoder ännu.
Tänkte kolla om någon har någon ide om var man ska börja

// Kalle
Jag har också lite småryckningar som märks tydligare vid körning med farthållare, känns lite som den misständer emellanåt.

I mitt fall det är mer påtagligt på sommaren då det är riktigt varmt så jag provade att stänga av AC helt och då försvinner mitt småhackande.

Funderar på om det kan vara så att varje gång AC slår till så "själ" den effekt och det rycker till lite svagt.

Lite svårt att veta om dina ryckningar är av samma karaktär men kan vara värt att testa att stänga av och se vad som händer.

//Mollan ( 2.5T Aut -04 )
av Kadan
Det var nog acn som påverkade mina ryckningar, men bytte även soppa filter i samma veva som acn fylldes på. Och efter det så kändes det inte mer iaf ☺️
Byta ac rem på Volvo 940

Detta kanske hjälper dig: https://www.jagrull[…]

Serviceintervall Volvo v60 2013

Hej, Är det någon med tillgång[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Behöver byta drivremmen på min v90. Ant[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok! Men tar inte batteriet stryk av det? Men jag s[…]