Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cme
En av anledningarna är naturligtvis att man skall byta ut eventuellt halvt utmattade skruvar. Den andra huvudanledningen är att man drar först med ett givet moment och sedan vinkel vilket plasticerar skruven så att den kallbearbetas/härdas. Nästa gång är det då risk att man drar sönder skruven. Nu har det visat sig (forskare på Chalmers som jobbar för SAAB/GM) att man kan dra skruvarna med vinkeldragning upp till tio gånger utan problem. Detta medför ju bland annat mindre "slöseri" av skruv på verkstäderna. Det lär nog dröja innan man går ut med sådana allmänna rekommendationer.

Magnus
Användarvisningsbild
av Loner
Men detta borde ju framförallt gälla hjulbultarna som folk drar på "Känn" dessutom, vissa drar knappt fast dom alls och andra drar långt över vad man borde..

Själv byter jag bultar lite då o då faktiskt...

/L
Användarvisningsbild
av henka35
Vad kostar biltemas skruvar??? Jag köpte 4 nya hos volvo och jag tror jag gav ca 100 kr 4 st. Med andra ord, ca 500 kr hos volvo...

/Henrik
Användarvisningsbild
av samcan
henka35 skrev:Vad kostar biltemas skruvar??? Jag köpte 4 nya hos volvo och jag tror jag gav ca 100 kr 4 st. Med andra ord, ca 500 kr hos volvo...

/Henrik

jag köppte låshjulmutter 4st för 79kr fick jag för mig, sen hjul bultarna, va 10st för 150kr därnågonstans, vet ej exakt står på biltema sidan, billigt var det ialafall.

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]

Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det […]

Vaccumslangar till 940

Har du koll på vad det är för dime[…]