Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
niklasj skrev: Man får kanske tänka lite på kunderna också, huruvida det ser seriöst ut att dyka upp i en v70 som hantverkare tänker jag inte uttala mig om men jag vet att folk förväntar sig skåpbil som arbetarbil.
Personligen blir jag på min vakt när det kommer typiska hantverkarbilar. Då vet jag att de far ut precis framför mig så att jag får tvärnita. Jag vet att föraren har noll koll eftersom han är mer koncentrerad på att snacka i telefon än att köra bil. Jag vet också att föraren inte kommer att använda blinkers och att jag kommer att bli omkörd av den när den ligger tre ångström bakom mig.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Säkert inte bara jag som undrar... Vad pratar alla hantverkare om i sina telefoner hela dagarna??? ?:-/
Användarvisningsbild
av joel80
Utan att vara hantverkare, men dock egenföretagare, är det för att man måste sköta "kontorssysslorna" mellan kundbesöken. Och inte sällan är det samtal som måste ringas eller så ringer kunder. Ibland är man sjukt trött i örat efter en arbetsdag. Frågan är snarare varför många hantverkare vägrar köra Bluetooth eller handsfree på annat sätt. :)

När det kommer till TS fråga tycker jag han ska kolla upp skattereglerna före han bestämmer sig. Det är en stor risk att du åker på att förmånsbeskattas om du skaffar en V70 och betydligt större chans att du slipper om du skaffar skåpbil.
Användarvisningsbild
av Perc
TommyP86 skrev:Toyota hiace av senare modell är nog det mest problemfria som går att äga.
Håller med om det till fullo men man måste ju tänka lite på sig själv också. Komfort och köregenskaper t.ex.

Man kan väl påstå att jag har erfarenhet av hela Hiace-spektrat eftersom jag spenderat väldigt mycket tid bakom ratten på båda ytterligheterna: 2.4D supersnikmodell -96 och en fullutrustad 2009:a med största motorn och fyrhjulsdrift.

Bakhjulsdrivna har fenomenalt dålig framkomlighet på vintern om man inte har rejält med vikt på bakaxeln. Då trafikljuset blir grönt haltar man iväg, lite sidledes, med ett slirande bakhjul medan grannfilen bara åker iväg. Sladda är den däremot väldigt bra på. Den är också lågt växlad så man får sitta och lyssna på en brölande stenåldersdiesel i landsvägsfart. I Sverige finns det väl gott om bensinare, men dom finns inte här så jag har aldrig kört någon. Den är säkert betydligt piggare och framför allt tystare. :)

Den fyrhjulsdrivna tar sig fram som en pansarvagn och är väldigt bra som dragbil, men i övrigt är det väldigt lite som är bra med den. Den har väldigt trög och grötig styrning, framdäcken slits fort, framvagnen är VÄLDIGT gungig, i princip trafikfarlig i stora gupp trots fräscha stötdämpare. Svängradien är lika stor som Belgien. Den bakhjulsdrivna har inga av dessa problem.

Vi hade den tidigare nämnda -96:an på firman. Den byttes mot en splitterny Renault Trafic på våren 2010. Den har rullat 25000km hittills helt utan problem och komfort/köregenskaper är på en helt annan nivå än en Hiace-förare ens kan föreställa sig. Tvivlar dock inte på att det kommer att bli några glappa spindelleder och dylikt under åren som kommer men det är sånt man får ta. :)

Jag har börjat mäta förbrukningen på Traficen och den verkar inte gå att få att ta mer än 8,5l/100km oavsett hur mycket sula man ger den. Då är det 50% stadstrafik 50% landsväg, på dubbade däck. Dieselvärmaren går säkert 10 timmar per tank om inte mer. GIssar dock att förbrukningen stiger på motorvägen. Det börjar nämligen gå ganska trögt över typ 100km/h. Vindbruset stiger snabbt och turbon laddar mest hela tiden.
av McE
Efter en massa funderande blir det nog en V70 trots allt. Jag gör mycket av tiden åt lokala elnätbolaget med konsultande samt montering av mätutrustningar, verktygen som behövs för mätutrustningarna samt material ryms i en cykelkorg... Så nån enorm bil behövs inte. Men jag tackar för tipset att kolla med Skatteverket så jag inte förmånsbeskattas!!! Sen den service jag gör åt privata kunder tarvar inte heller en komplett verkstad.........Trevlig helg!
av Lövet
Om man inte behöver åka lastbil, varför skulle man vilja det? Det går ju utmärkt att ta en V70 utan förmånsvärde så länge man för ordentlig körjournal och inte använder den privat mer än 10ggr /100 mil per år.
av RiverJJ1
Halloj!
Jag är själv egen företagare inom sotningsväsendet och är DYNG-less på skåpbil/servicebil, mest vintertid. Iskalla verktyg, kamera som dör batteridöden etc om jag inte lyckas hitta ett varmgarage att placera bilen i över natten, men likväl blir det iskallt om nu dagen bjuder på den sidan av termometern. Jag har en sotsug, teleskåpstege som tar väldigt lite plats, samt en del handverktyg, lina+lod och min kameraväst då. Det jag värdesätter sjukt mycket i en bil är 4wd, rattvärme, keyless, eldriven baklucka och adaptiv farthållare men INGEN pickis eller servicebil erbjuder det än idag, 2020. Därför har jag helt enkelt bestämt mig för att börja köra kombi. Lägg därtill att servicebilar idag har samma momsregler som en personbil, dvs halva momsen får man göra avdrag på. Körjournal kan man föra och därav ha bevis om skatteverket vill ta en titt.
Det lutar åt Mercedes E-klass All-Terrain. Jag ska unna mig denna lyx! Slut med kalla fingrar, verktyg, död kamera, och dessutom i en krocksäkrare bil med samma skattevillkor som en plåtburk utan komfort på hjul. Jag har spånat på ett plexiglas för att skärma av kupén och skuffen som ska tätas med isolering runt om, samt en skiljevägg med krok att hänga sotarlinan på. Om verktygen inte får plats sätter jag en box på taket.
XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tvä[…]

Tack för alla input, kanon! ;-) Bytte ut re[…]

Ja det var original. du kan annars prova des[…]