Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Full autobroms finns i "Driver Support" paketet. (Eller den avståndsavkännande farthållaren, men då den kostar lika mycket så tror jag inte att så många valde den istället för "Driver Support" paketet.)

Autobroms fungerar tillsamans med City Safety i alla hastigheter. Bilar med enbart City Safety fungerar i hastigheter upp till 50 km/h (lite grann beroende på årsmodell, vill minnas att första årsmodellerna klarade 30 km/h.).

Studier visar upp mot 40% mindre personskador:
http://www.folksam.se/testergodarad/sak ... et/1.74585

Behöver ni utrymmet så är XC90 fortfarande ett bra val. Räcker en XC60 till storleksmässigt och säkerhet är prioriterat hade i alla fall jag letat efter en XC60 med "driver support" paket. (Eller V70/XC70 med "driver support" paket, vilka också är rätt säkra.)
Användarvisningsbild
av crumpets
IIHS testade ju som någon skriver här i tråden 2014 års modell och kom fram till att den är bland de säkraste bilarna på marknaden. Passivt krockskydd hittar du nog i princip inga bilar som är bättre.
Nästa steg blir ju då aktivt krockskydd. Finns XC90 med autobroms tar den sig upp i högsta ligan, annars är det XC70/XC60 som gäller.
Du ska självklart aldrig låta bilen köra sig själv och sluta tänka, men man kommer inte ifrån att en bil som bromsar sig själv vid krock alltid kommer att smälla med lägre hastighet än en som inte bromsar. Det kommer inte undvika krockarna helt men våldet kommer att minskas.
av Jessixa
crumpets skrev:IIHS testade ju som någon skriver här i tråden 2014 års modell och kom fram till att den är bland de säkraste bilarna på marknaden. Passivt krockskydd hittar du nog i princip inga bilar som är bättre.
Nästa steg blir ju då aktivt krockskydd. Finns XC90 med autobroms tar den sig upp i högsta ligan, annars är det XC70/XC60 som gäller.
Du ska självklart aldrig låta bilen köra sig själv och sluta tänka, men man kommer inte ifrån att en bil som bromsar sig själv vid krock alltid kommer att smälla med lägre hastighet än en som inte bromsar. Det kommer inte undvika krockarna helt men våldet kommer att minskas.
Finns det XC90 med autobroms? Trodde inte att de kunde ha det än. Håller helt med ditt resonemang gällande säkerhet och bilkörande!
av Malmstroem
XC90 av nuvarande model finns inte med autobroms. Den nya som kommer till hösten torde ha det. Men den lär också vara rätt dyr...
av Jessixa
Malmstroem skrev:Full autobroms finns i "Driver Support" paketet. (Eller den avståndsavkännande farthållaren, men då den kostar lika mycket så tror jag inte att så många valde den istället för "Driver Support" paketet.)

Autobroms fungerar tillsamans med City Safety i alla hastigheter. Bilar med enbart City Safety fungerar i hastigheter upp till 50 km/h (lite grann beroende på årsmodell, vill minnas att första årsmodellerna klarade 30 km/h.).

Behöver ni utrymmet så är XC90 fortfarande ett bra val. Räcker en XC60 till storleksmässigt och säkerhet är prioriterat hade i alla fall jag letat efter en XC60 med "driver support" paket. (Eller V70/XC70 med "driver support" paket, vilka också är rätt säkra.)
Toppen, då ska jag leta efter "driver support"-paket! Ingår samma saker till XC60 som till XC70 och V70 eller är det olika innehåll i paketet? Vi har en GAMMAL V70 med takbox och när vi åker på semester är vi rätt duktiga på att utnyttja hela utrymmet. Men man borde väl kunna lära sig att packa bättre och färre säker mot att få en säkrare bil tycker jag. Måste kolla upp exakt hur många liter det skiljer mellan XC90/V70/XC60.
Användarvisningsbild
av Skruffel
Jessixa skrev:
Malmstroem skrev:Full autobroms finns i "Driver Support" paketet. (Eller den avståndsavkännande farthållaren, men då den kostar lika mycket så tror jag inte att så många valde den istället för "Driver Support" paketet.)

Toppen, då ska jag leta efter "driver support"-paket! Ingår samma saker till XC60 som till XC70 och V70 eller är det olika innehåll i paketet? Vi har en GAMMAL V70 med takbox och när vi åker på semester är vi rätt duktiga på att utnyttja hela utrymmet. Men man borde väl kunna lära sig att packa bättre och färre säker mot att få en säkrare bil tycker jag. Måste kolla upp exakt hur många liter det skiljer mellan XC90/V70/XC60.
Det är samma utrustning (bl.a. adaptiv farthållare, BLIS) i paketen för respektive modell. Du kan på t.ex. blocket enkelt se ifall bilen i fråga har dessa hjälpsystem (vissa annonser listar inte dessa tillbehör, trots att de finns på den enskilda bilen) genom den stora svarta "plattan" i bilens grill (adaptiv farthållare) samt de små kamerorna (BLIS) som sitter i ett svart hölje under respektive backspegel, nära backspegelns fäste. :)
av Jessixa
Skruffel skrev:
Jessixa skrev:

Det är samma utrustning (bl.a. adaptiv farthållare, BLIS) i paketen för respektive modell. Du kan på t.ex. blocket enkelt se ifall bilen i fråga har dessa hjälpsystem (vissa annonser listar inte dessa tillbehör, trots att de finns på den enskilda bilen) genom den stora svarta "plattan" i bilens grill (adaptiv farthållare) samt de små kamerorna (BLIS) som sitter i ett svart hölje under respektive backspegel, nära backspegelns fäste. :)
Låter ju jättesmart men jag har försökt titta på bilder och kan inte se någon svart "platta" fram - hur ser det ut?
av llesrof
Eftersom vi pratar om relativt nya och dyra bilar så vill jag tipsa om att kolla upp den tilltänkta bilens historik väldigt noga. Det finns en hel del ihoplappade skrotbilar till salu. Dessa brukar ligga rätt bra till i pris. Då är det stor sannolikhet att den vart duktigt smälld i exempelvis USA, exporterad som skrot till Litauen och fusklagad där och sedan exporterad till Sverige där den säljs av skrupelfri bilfirmor. Dessa bilar kan sakna krockkuddar, vara svetsade i deformationszonerna och bärande delar. Att krocksäkerheten påverkas behöver man inte vara raketforskare för att förstå. I de fall krockkuddar inte ersatts av ett motstånd så är det troligen stulna krockkuddar och delar den är lagad med.

Varningssignaler att ge akt på:
- Bilen är billigare än andra motsvarande bilar.
- Den säljs av Akvidsons Bil, Bil 33, Bilvågen, Södertälje Bil, Caylera AB eller Varbergs Auto (f.d. bilvågen).
- Den är inte inregistrerad och har därför inga skyltar.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
llesrof skrev:Eftersom vi pratar om relativt nya och dyra bilar så vill jag tipsa om att kolla upp den tilltänkta bilens historik väldigt noga. Det finns en hel del ihoplappade skrotbilar till salu. Dessa brukar ligga rätt bra till i pris. Då är det stor sannolikhet att den vart duktigt smälld i exempelvis USA, exporterad som skrot till Litauen och fusklagad där och sedan exporterad till Sverige där den säljs av skrupelfri bilfirmor. Dessa bilar kan sakna krockkuddar, vara svetsade i deformationszonerna och bärande delar. Att krocksäkerheten påverkas behöver man inte vara raketforskare för att förstå. I de fall krockkuddar inte ersatts av ett motstånd så är det troligen stulna krockkuddar och delar den är lagad med.

Varningssignaler att ge akt på:
- Bilen är billigare än andra motsvarande bilar.
- Den säljs av Akvidsons Bil, Bil 33, Bilvågen, Södertälje Bil, Caylera AB eller Varbergs Auto (f.d. bilvågen).
- Den är inte inregistrerad och har därför inga skyltar.
-Absolut aldrig av Bilhallen Björn Pettersson.
-Googla bilhandlaren innan du köper bilen. Fråga här på forumet oxå! Lycka till! :-)-)
Urkopplad kabel/rör?

Har inte V50 (bensin) kolkanister och EVAP-ventil […]

Fel av mig, finns ingen bränsletrycksregulato[…]

Köpråd S60

Hej, Det börjar bli dags att byta andra bil[…]

Annars finns reservdel att köpa: https://yo[…]