Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:Four-C klarar du dig utan. Automatlådan klarar du deig inte utan!
Med mauell kan jag dra 1,6 ton släp med stort luftmotstånd på 0,85, med automaten drar det en 1.0 liter. Då klarar jag mig utan automaten.
av buuyuu
Är det inte geartronic lådan i den? Då kan du växla manuellt och låta bilen segdra på högre växel.

Har visserligen en T6, men den funkar bra med släp och geartronic. Bara att växla upp, slänga i farthållaren och somna :shock: :lol:
av Falappa
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:Four-C klarar du dig utan. Automatlådan klarar du deig inte utan!
Med mauell kan jag dra 1,6 ton släp med stort luftmotstånd på 0,85, med automaten drar det en 1.0 liter. Då klarar jag mig utan automaten.
Förutom att min sambo vägrar köra bilar med automat så blir valet manuel av ekonomiska skäl. Automaten kostar mer i längden, tror jag. Dels drar bilen mer diesel och sen är den mycket dyrare i skatt. Dragvikten är dock ett aber. Jag har E-kort men inte min sambo. Ska titta på en Subaru också. Den får man dra 1510 med b och 1800 med be. Subarun är ju dock en bensinare.

Det där med automatisk nivåreglering är jag lite bortskämd med som C5 förare. Tyvärr har inte C5:an 4-hjuls drift. Satt och räknade lite på vad en XC70D5 kostar, kontra C5:an. Mycket pengar blir det 130000:- mer för Volvon. Hoppas jag gör rätt nu :???:
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Antar att det är en vanesak, men jag tycker att de flesta turbodieslar idag känns lite ryckiga att köra med manuell låda. Detta eftersom de har så sjukt dåligt vrid på riktigt låga varv, för att sen skicka på en miljon NM på en gång. Jag medger - det är ett förarfel! Man lär väl sig efter ett tag, men när man som jag hoppar mellan ett otal bilar varje dag så har det FORTFARANDE inte hänt ;) Det är precis här som automaten kommer till sin rätt, eller rättare sagt momentförstärkaren. Den ser ju till att där finns kraft redan från början (innan turbon varvat upp), jag antar att det är det som föregående talare också har syftat på? Jag hade alla gånger valt en automat till en D5'a, men jag förstår problematiken med släpdragandet... Hursomhelst så är jag övertygad om att du kommer att bli nöjd. Det är en väldigt fin bil med en utmärkt maskin!
av Steff 99
V70 finns oxå med AWD och D5 motorn den är ett antal tiotusen lappar billigare än XC70 D5 om det är priset som styr
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Antar att det är en Outback du tänker på, jag har kört den i något 100-tal mil och det är ENORM skillnad mot Volvon.

Subban känns väldigt plastig och billig om man jämför, däremot kommer den nog att rulla 25.000 mil utan några problem med varesig mekanik eller elektronik.
Steff 99 skrev:V70 finns oxå med AWD och D5 motorn den är ett antal tiotusen lappar billigare än XC70 D5 om det är priset som styr
Japp, jag valde mellan både och landade på V70 AWD (Snyggare, snabbare och snålare) då jag gillar 4-hjulsdriften skarp men inte kan med alla ABS-plast paneler på XC70. Hade "hela" XC70an varit målad :P hade det nog blitt en sådan istället.
av Falappa
Steff 99 skrev:V70 finns oxå med AWD och D5 motorn den är ett antal tiotusen lappar billigare än XC70 D5 om det är priset som styr
Har den samma markfrigång som XC70? Jag behöver lite luft under bilen. Har sett ett antal vanliga V70 som skrapat i duktigt på dåliga skogsvägar.
av Steff 99
V70AWD har lägre markfrigång än XC70 men högre än den vanliga V70...men skall man köra på så dåliga vägar så det skrapar i så är det kanske mer motiverat med en Land Rover Defender :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Falappa skrev:
Har den samma markfrigång som XC70? Jag behöver lite luft under bilen. Har sett ett antal vanliga V70 som skrapat i duktigt på dåliga skogsvägar.
Har aldrig haft problem med min V70 AWD, dels är AWD liter höre, med nivåregleringen blir det ytterligare lite högre och sjunker inte vid last heller.
Användarvisningsbild
av henka35
Om du ska köra på dåliga skogsvägar tycker jag att du ska titta på tex. Jeep Grand Cherokee eller Toyota Land Cruiser. Båda finns i diesel och är mycket bra terrängbilar. Jeppen är faktiskt riktigt duktig i skogen..... En kompis har en sådan och han är inte rädd om bilen precis... :lol: Snacka om att ta sig fram...

Se följande länkar:
http://www.blocket.se/vi/9148540.htm?ca=1_8_s
http://www.blocket.se/vi/8364608.htm?ca=1_8_s

/Henrik
Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]