Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kimroos
Då hylsan gick sönder förra året så började det låta utav bara f*n och trodde först det var hjullagret som pajjat..
Och hylsan ska väl gå sönder FÖRE vinkelväxeln? Tycker liksom att det borde leva om hela tiden nu när jag kör isf!?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag vet inte riktigt hur det fungerar med en viscokoppling men skall verkligen kardan röra sig om man snurrar på bakhjulen. Kopplingen borde ju inte va 'dragen'?

Kan viscon ha låst sig vilket resulterat i att hylsa eller vinkelväxel gått?

/Marti
Användarvisningsbild
av Doffen
kimroos skrev:Då hylsan gick sönder förra året så började det låta utav bara f*n och trodde först det var hjullagret som pajjat..
Och hylsan ska väl gå sönder FÖRE vinkelväxeln? Tycker liksom att det borde leva om hela tiden nu när jag kör isf!?
Kan jo tenkes at vinkelvekselen fikk seg en smell sist gang

Men det kan jo være hylsen som på nytt har røket, trenger jo ikke være selve vinkelvekselen
av kimroos
Jo kardanen är väl alltid "aktiv" bak om man jag förstått detta rätt.. Det är när det slirar som "Kopplingen" sker i fördelningslådan(fram).. så den ska nog snurra då man roterar bakdäcken.. rätta mig gärna om jag har fel...
av kimroos
Finns det ingen säkring till awd på xc70 med visco?`
Pratade med en mekaniker på volvo idag och han sa åt mig att kolla säkringen till pumpen som sitter på bakaxeln!?
av osla
tror inte det, den är väl helt mekanisk. lamellerna ligger i oljebad, och när det börjar slira så ändras viskositeten i oljan av värmen och den börjar föra över kraft bak
av kimroos
okey, känns bra med kompetent personal på volvo =) Vet fasiken inte hur jag ska komma fram till vad problemet är på min bil =/ Men är det hylsan så borde det väl iaf vara 12 månaders garanti på produkt/jobb tycker jag.. HATAR BILEN FÖR TILLFÄLLET!!!!!!
Användarvisningsbild
av MartinS
kimroos skrev:Jo kardanen är väl alltid "aktiv" bak om man jag förstått detta rätt.. Det är när det slirar som "Kopplingen" sker i fördelningslådan(fram).. så den ska nog snurra då man roterar bakdäcken.. rätta mig gärna om jag har fel...
Viscon sitter ju direkt på bakre differentialen med ena sidan och i kardan på den andra.
Användarvisningsbild
av MartinS
Om du hissar upp bilens bakhjul och du kan snurra på kardan men att framhjulen inte rör sig så måste det va något fel mellan växellåda och kardan, alltså vinkelväxel eller hylsa.

Frågan är ju varför hylsan isåfall gått igen?

Lastat lite ved i den, några dagars för[…]

Du kan ju skicka in en förfrågan till m[…]

Tempmätare går i topp

Vid närmare eftertanke, Tempgivarsignalen g&[…]

Har fått till mig att hårdvaran ä[…]