Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Jag har Biltemas på min v70 n. Och hade på min tidigare bil också och det är rätt enkelt att koppla in och funkar bra.
Jag koppla det på Backljuset så startar det när backen lägs i.
Över målningsbara.
av Per L
Jag har monterat BILTEMAs variant på två bilar för flera år sedan (SAAB 9-3 -00 och VOLVO S60 -01).
Fungerar perfekt.

På VOLVOn var det uppmärkt (med kryss) på baksidan av kofångarplasten vart hålen skulle borras. Det är det säkert på din bil också!

Någon högtryckstvättning har vi dock inte sysslat med. Högtryckstvättar har inte på utsidan och i motorrum på bilar att göra. Och med stor försiktighet på vissa ställen under bilen också. Tycker i alla fall jag!

Per L
av Droopy
Har höägtryckstvättat alla fordon jag haft de senaste 20åren utan problem, motortvätt och utändigt, fins ju inte en enda tvätthall idag ytan HT tvätt, el rekondfirma heller för den delen. Sunt förnuft råder ju såklart och man kör ju inte 80 gradigt varmt vatten och 170bar på en fläk.

Att Volvos backsensorer inte skulle tåla en HT tvätt betvivlar jag starkt
av svda
Att givarna pajar är vanligt. Det finns åtskilliga trådar om detta. Jag har bytt två av fyra på min -05. Att detta beror på fukt är nog klart. Byte av en givare kostar 4000 kr på Volvo, så jag tycker det finns goda skäl att inte högtryckstvätta givarna.
av Per L
Det är kanske litet "off topic" men vi har tydligen olika erfarenheter av fukt på olämpliga ställen.
De senaste 30-40 åren har jag motortvättat en gång. Det var en BMW M5 jag hade som blivit dammig i motorrummet och jag fick för mig att spola av dammet med trädgårdsslangen. Dagen efter skulle jag på en långresa och 40 mil hemifrån började motorn att misstända kraftigt. Det var nätt och jämt jag kom hem. Rädd för att katalysatorn skulle ta skada av oförbränt bränsle var jag också. Det blev inte bra förrän jag plockat isär alla tändspolar och låtit dom lufttorka i ett par dagar. Och det hände med vattenslangens låga tryck!

Och jag skulle säkert kunna räkna upp ytterligare 50 ställen på en modern bil som inte skulle må speciellt bra om det av misstag skulle tränga in fukt eller vatten. Och säkert är backsensorn en sådan riskfylld konstruktion. En liten miss i konstruktionen som gör den svårtätad, ett tillfälligt problem med tillverkarens limapplikator eller med tiden åldersförändringar i använt material och man har ett potentiellt problem.
Det är förstås inte säkert att det alltid skulle orsaka några omedelbara kortsiktiga funktionsproblem men varför utmana ödet i onödan genom att använda högtryckstvätten på eller i närheten av olämpliga ställen.

Per L
av Droopy
Då undrar jag verkligen vad ni tvättar era bilar med, trädgårdsslang?
Jag tippar på att 95% av alla bilägare antingen tvättar med en HT el kör bilen i en maskintvätt, och det borde ju vara minst lika skadligt.
Eller så har jag har en extrem tur i alla år.
Användarvisningsbild
av johnnype
Jag petade in Biltema sensorer på V70in för snart 4 år sen, bara för att det var så svårt att få tag i original PDM/AEM och sensorer till vettigt pris. Dom har gått i nästan enbart maskintvätt sen dess och fungerar strålande! Inte kan väl något från Biltema vara bättre än original va? näääh

Har original grejer på XC90'n så jag får se hur länge det håller då..
av Saibot
Droopy skrev:Då undrar jag verkligen vad ni tvättar era bilar med, trädgårdsslang?
Jag tippar på att 95% av alla bilägare antingen tvättar med en HT el kör bilen i en maskintvätt, och det borde ju vara minst lika skadligt.
Eller så har jag har en extrem tur i alla år.
Säger inte att man är inkompetent om man tvättar med HT. Jag gör det själv och på min var sensorerna trasiga när jag köpte den, enligt verkstan så kan det bero på HT. Men tydligen så finns ju risken att vissa saker pajjar, sen om man tvättar med HT under huven så anser jag att man är lite okunnig om vad som finns under huven.
av svda
Jag tvättar fortfarande min bil med HT men skjuter inte på nära håll mot givarna där bak, lås och inte heller backspeglarna. Något man definitivt bör undvika är att rikta högtryck snett underifrån upp mot givarna. Det är nog inte så många som ställs inför möjligheten, men förr kunde man hissa upp bilen när man tvättade på OK GDS.
av Per L
[quote="Droopy"]Då undrar jag verkligen vad ni tvättar era bilar med, trädgårdsslang?
Eller så har jag har en extrem tur i alla år.[/quote]

Javisst, över 50 år med bara "trädgårdsslang" (fast kranen sitter förstås i garaget), sprutmunstycke och borste och aldrig någonsin högtryckstvätten. Utom under bilen innan den skall rostskyddsbehandlas.

Per L

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]

Idag stod det lackrengöring på menyn oc[…]

Det är inte så att du har en V70 av f[…]