Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hollan skrev:f.o.m 2012 är avstängning standard innan var det tillbehör som kosta 500:- från fabrik och detta går inte att eftermontera
Går gör det ju, det finns en CarConfig inställning där man aktiverar funktionen, sen att inte Volvo låter dig göra det på verkstaden genom avsaknad av mjukvara är ju en sak. Kanske skulle peta in avstängningen i min bil.. har köpt en till som tyvärr hade airbag fram så låter det ju bra att man slipper bältes byte på modellerna som nämndes ovan.
av Lövet
milktrucker skrev:
andreas_lofgren skrev:
milktrucker skrev:varför ha barnen fram?
åker garanterat säkrast på mittplatsen i baksätet....
6 lakan sparade och ungen åker säkrare....kan det bli bättre?
Det är väldigt få barnstolar som är gjorda för att sitta i mitten, kolla detta noggrant! De flesta barnstolar är konstruerade för att lutas mot stolen framför eller instrumentbrädan. Många kollar inte detta utan köper bara vilken stol som helst. Det blir livsfarligt för barnet sen vid krock. Detta gäller både isofix och bältesstolar. Kolla stolens manual innan köp.

För egen del har jag bara haft barn bak. Som förare ska man varken titta eller pilla på sitt barn vid färd. Det är farligare för båda. De vänjer sig snart, våra barn sover i princip så fort vi stänger bildörren numera.
har inte hittat någon stolar som inte får sitta på mittplatsen bak.
har kollat brio, britax, besafe m lf. alla får sitta mitten bak.....
Intressant för varken min Be Safe (har en med och en utan iso-fix ) eller Maxi-Cosi får sitta i mitten.
andreas_lofgren skrev: Intressant för varken min Be Safe (har en med och en utan iso-fix ) eller Maxi-Cosi får sitta i mitten.
http://www.besafe.se/Bilbarnstol-Produk ... d-car-list
alla volvobilar med trepunktsbälte i mitten är ok. Undantaget 850-serien och 900-serien(antagligen har de 2-punktsbälte på mittplatsen och stolen kräver 3-punkts för montering.
Isofix-versionen får inte sättas på mittplatsen eftersom den antagligen saknar isofix.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag blev också lite chockad över det när vi fick barn.. Hade då en V50 MY06 och det skulle kosta runt 6000kr.. sen skulle det kosta lika mycket när man skulle aktivera airbagen igen om man t.ex skulle sälja bilen eller sluta ha barnstol där! Man får nämligen inte sätta tillbaka det gamla bältet utan måste ha ett nytt igen!

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]