- tor 16 jan 2014, 00:08
svda skrev:Vet inte vad Volvo specar, men 14,5 V på tomgång låter högt.Det är alltså i motorrummet, inte över batteriet. Där bak i skuffen är det något annat (hoppas jag verkligen, har inte mätt). Vore ju själva fan om en ny bosch regulator överladdar..........
Jag bytte nyligen regulator på grabbens 740 (B230F) då kolen var slut. Mekonomen specade tre möjliga ersättare med olika spänning. Den enda som fanns i lager skulle lämna 14,0 V, men vid uppmättning gav den 14,3 V.
Tack för alla svar.Har du diesel vet jag inte hur enkelt det är att byta kol. PÅ min 2.4T var det ganska bökigt att komma åt p.g.a. placeringen men de gick på ett par timmar. Men de behövdes för kolen var helt sopslut.
Känner mig stärkt i tron att nämnda spänningsfall inte är något att vara orolig över.
Det kanske kan vara värt att byta regulatorn och kolen, det verkar inte vara en allt för stor operation om jag har förstått det rätt. Kan bytas med generatorn kvar i bilen tom?
Det är möjligt att den med ett sådant byte kanske klarar av att ge strax över 14 volt istället för strax under. Detta kan vara guld värt i mitt fall då vårt körmönster för närvarande inte riktigt stämmer överens med hur en diesel "ska" köras, särskilt inte nu på vintern när man kör värmaren mycket.

- By dieselkenneth