Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

svda skrev:Vet inte vad Volvo specar, men 14,5 V på tomgång låter högt.
Jag bytte nyligen regulator på grabbens 740 (B230F) då kolen var slut. Mekonomen specade tre möjliga ersättare med olika spänning. Den enda som fanns i lager skulle lämna 14,0 V, men vid uppmättning gav den 14,3 V.
Det är alltså i motorrummet, inte över batteriet. Där bak i skuffen är det något annat (hoppas jag verkligen, har inte mätt). Vore ju själva fan om en ny bosch regulator överladdar..........

Tack för alla svar.

Känner mig stärkt i tron att nämnda spänningsfall inte är något att vara orolig över.

Det kanske kan vara värt att byta regulatorn och kolen, det verkar inte vara en allt för stor operation om jag har förstått det rätt. Kan bytas med generatorn kvar i bilen tom?

Det är möjligt att den med ett sådant byte kanske klarar av att ge strax över 14 volt istället för strax under. Detta kan vara guld värt i mitt fall då vårt körmönster för närvarande inte riktigt stämmer överens med hur en diesel "ska" köras, särskilt inte nu på vintern när man kör värmaren mycket.
Har du diesel vet jag inte hur enkelt det är att byta kol. PÅ min 2.4T var det ganska bökigt att komma åt p.g.a. placeringen men de gick på ett par timmar. Men de behövdes för kolen var helt sopslut.
Det är alltså i motorrummet, inte över batteriet. Där bak i skuffen är det något annat (hoppas jag verkligen, har inte mätt). Vore ju själva fan om en ny bosch regulator överladdar....
Det enda helt relevanta stället att mäta reglerspänningen på är egentligen på själva generatorn, men på en Volvo 740 som detta var fråga om så sitter batteriet straxt bredvid. 14,3 V är ingen överladdning.

Regultorn är en Hüco, tysk "piratdel".
Hej Rövarkungen!

Ett ytterligare tips ”information” för att förvilla lite kanske.
Titta på denna länk och:
”Vilken laddningsspänning ska ett batteri laddas med?”
http://www.startmotor.se/doc/243829384.pdf
Vill inte förvilla dig och övriga läsare, kanske det övriga kan vara läsvärt.

Lennart
Tack återigen för svaren, intressant läsning i länken.

Kolhållaren var inte alls så billig som jag trodde, 1500-2500 beroende på modell på generatorn. Volvo-pris iofs, går väl säkert att hitta billigare med lite googling.

Tänkte att jag skulle försöka mig på att mäta tjuvström, för att kunna utesluta detta. Försatte låskistan på bakluckan i låst läge, låste bilen och väntade ca 30 minuter. När jag sedan tar bort minuskabeln på batteriet så gick larmet. Det går sedan hela tiden när jag har multimetern kopplad i serie. Hur kan jag undvika detta för att få en korrekt mätning?
Svarar återigen mig själv då. Inget larm när jag tog bort minuskabeln med bilen upplåst och efter att ha väntat ca 30 minuter. Däremot så när jag kopplade in mätaren i serie så klickade det till och innerbelysningen slogs på, trots att dörrar och baklucka var stängda. Strömmen gick då upp till runt 4 ampere. När sedan innerbelysningen slocknade så sjönk strömmen till 0,15 A. Vad tror ni om detta?

Funderar nu på att låsa bilen och sedan försöka ta bort minuskabeln med multimetern redan inkopplad från skon och till polen. Då borde strömmen inte brytas och larmet ej gå, och jag kan vara säker på att bilen verkligen sover.
Din teori är rätt.
Larmet ska inte gå igång om du har en Amp mätare mellan pluskabeln och plus på batteriet för att kolla av strömförbrukningen med olåst bil.
Ca 4 Amp (innerbelysning) som sedan går ner till ca 0,15 Amp är okej
Om du gör som du skrev vid larmat läge så ska inte larmet gå igång.
Du bör ha ungefär samma strömförbrukning som vid olåst bil.

Lennart

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]