Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Håller med Lennart. Ni kanske tänker att som kompisar så behöver man inte skriva papper. Sedan när det händer något, jag det händer alltid något. Då är det du som ägare som får betala. P-böter, trängselskatt, trafikkameror, & om han tankar på en mack & sedan drar. Då ringer dem till dig! Jag skulle aldrig hyra ut min bil.... ALDRIG. Volvo har ju privat leasing nu, Läs om det!
av Lövet
Om du hyr ut yrkesmässigt, dvs tar betalt för det, så gäller inte din bilförsäkring. Akta dig oerhört noga för detta.

Ett alternativ som fungerar är att du lägger ut den på http://www.flexidrive.se, då står de för försäkringen under tiden. Sen hyr din kompis bilen genom dem. (Du får välja vem du hur ut till). Kostar ungefär 10% av hyresbeloppet i avgift. Du sätter själv hyran.
av Droopy
Hyr inte ut bilen till en kompis el släkting, jag lånade min gamla V70 i tre dagar till en nära släkting, de totalkvaddade bilen så den blev inlöst.
Det kostade mig på tid och pengar och är det en nära vän släkting är det jävligt svårt att försöka få ut något den vägen, tro mig.
Användarvisningsbild
av joel80
Flexidrive är ett bra alternativ.. då får man både rätt försäkring och det juridiska fixat.
Man kan även där sätta en kostnad per mil utöver den fasta kostnaden och de min som "ingår" i den.
Tänk på att milen man sätter där är per dag. Så sätter du 10 mil/dag i fria mil för en dagskostnad på 200kr så kan det bli dyrt för dig..
av anders35
Hej å tack för alla svaren.

Situationen det handlar om är lite komplicerad och känslig att förklara, men inputen på min frågeställning är även svaret på den frågeställning jag har.

Det verkar som bilen tappar ca 16k i värde första året och 14k året efter rent schablonmässigt. Sen påverkas det i vilken utsträckning den nyttjas givetvis.

Tack än en gång!

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]