Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
SvenB skrev:Filtret är väl mer för att fånga upp "sprängsten" och andra större partiklar :D Då jag höll på med oljebyten i automater på mina taxibilar böt jag aldrig filtret.
Tror jag med :D
Därav ännu viktigare att byta oljan i dessa då det nog är ett rätt grovt filter. Har dock inte sett filtret i verkligheten.

Men sett i andra lådor och inte helt ovanligt med bara ett stål filter för att fånga upp stora partiklar.
Senast redigerad av 1 Andis, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av milktrucker
friktionsringarna släpper ifrån sig ett fint damm som ska fånas i filtret. Vanligtvis sitter även magnetfilter som fångar metalldelar.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej, det är det dom inte gör i så hög grad. Därför är det bra att byta oljan så dessa föroreningar tas bort. Du ser ju på videon Andis länkade till hur skitig oljan är.
Användarvisningsbild
av milktrucker
ja alltså oljebyte viktigt att göra någon/några gånger under bilens livslängd. 10.000 mil med samma olja är inget problem i dagens avancerade lådor, de föreskrivs ju vara utan behov av oljebyte, så de klarar långa intervaller mellan bytena.

då säger jag så här då: byt filter vid varje oljebyte om du kommer åt filtret från utsidan. Annars byt filter i amband med service av lådan, när lameller osv byts.
av Tuna
Hej igen !

Stor tack till alla för svaren :D

Var min första post på forumet och jag måste säga att jag är glatt överraskad över all bra feedback.

Får bli olja från volvo , någon som vet vad den oljan kostar ?

Sen får jag fundera på om man ska lämna in den för olje byte eller ej. Någon som vet ca pris på ett oljebyte med olja på volvo ?

Mvh
Johan
Användarvisningsbild
av milktrucker
volvo gör inte oljebyten, generellt sätt. det ingår inte i deras åtagaden från volvos sida. Självfallet byter flertalet volvoverkstäder olja vid sidan om man begär det.
av Andis
Tuna skrev:Hej igen !

Stor tack till alla för svaren :D

Var min första post på forumet och jag måste säga att jag är glatt överraskad över all bra feedback.

Får bli olja från volvo , någon som vet vad den oljan kostar ?

Sen får jag fundera på om man ska lämna in den för olje byte eller ej. Någon som vet ca pris på ett oljebyte med olja på volvo ?

Mvh
Johan
Hej
Kul att du är nöjd med svaren.

Oljan kostar på volvo 4 liter ca 500kr +- någon krona.

Har för mig att ett oljebyte i samband med service går på ca 2500-3000kr.

Men som du ser i videon väldigt enkelt på din modell.

Så köp 3 dunkar spola igenom den med det och låt Volvo sen nolla och uppdatera programvaran på nästa service.

Skriver en snabb minnes lista till dig.
1. Töm och fyll på ca 3,5 liter brukar det bli.
2. Lossa övre slangen. ( finns att köpa slangkoppling som passar om du inte vill fixa en själv)
3. Ha en 4 liters flaska kör ur ca 2 liter eller Max till bubblor kommer. Stäng av.
4. Fyll på i växellådan lika mycket som du spola ur. Fortsätt tills det kommer lika fin olja som du fyller på.
5. Sätt tillbaka slangen. Kolla nivån. Kör den varm kolla nivån igen.
6. Klart.

Är den mycket smutsig när du gör det. Kan det hända att du får spola igen efter ett tag. Kolla Stickan efter 100 mil om den fortfarande är klar röd och fin.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag försökte hänvisa till en av de många trådar som redan finns om det, men det föll inte i "god jord" ;-//

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]