Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

milktrucker skrev:ja där har du felet, du ska ha 1 stift(1 krok i stället för 3) till turbobil(samt av rätt längd, finns 2 olika längder). De stiften du visar på bilden är till B5224 / B5244S2, dvs till en sugmotor.
den där killen som jobbar på volvo borde byta jobb ASAP om han inte ser skillnad på volvos egna stift till till sug- respektive turbomotor.
Haha. Tänk om det är så enkelt. Satt likadana i bilen innan jag byte också.
Vilka stift ska jag köra på? :-)
till B5234FT /T är det antagligen de korta stiften. B5244T* som T5(2003 eller 2004 ->) har långa stift.
enklast är att fråga på volvo så får du rätt direkt,,,,men läs på förpackningen själv denna gången hehe
Användarvisningsbild
av erikb89
Jag hade liknande problem i min S60:n i signaturen med prestanda problem, visade sig att Volvo stiften som satt i ej var för turbomodellen (hade ochså 3 pliggar istället för 1 som det ska vara), mitt problem var dock mera märkbart, gasen i botten gav 2 sekunder utav att inget hände tills det att den började accelerera. Detta löstes genom stiftbyte till rätt sort :)
erikb89 skrev:Jag hade liknande problem i min S60:n i signaturen med prestanda problem, visade sig att Volvo stiften som satt i ej var för turbomodellen (hade ochså 3 pliggar istället för 1 som det ska vara), mitt problem var dock mera märkbart, gasen i botten gav 2 sekunder utav att inget hände tills det att den började accelerera. Detta löstes genom stiftbyte till rätt sort :)
vem hade monterat i fel stift?
Användarvisningsbild
av erikb89
milktrucker skrev:
erikb89 skrev:Jag hade liknande problem i min S60:n i signaturen med prestanda problem, visade sig att Volvo stiften som satt i ej var för turbomodellen (hade ochså 3 pliggar istället för 1 som det ska vara), mitt problem var dock mera märkbart, gasen i botten gav 2 sekunder utav att inget hände tills det att den började accelerera. Detta löstes genom stiftbyte till rätt sort :)
vem hade monterat i fel stift?
Ingen större aning, jag köpte bilen begagnad och märkte det 1 månad senare. Säkerligen har någon oseriös service verkstad satt i stiften hos tidigare ägare. När jag sökte på deras märkning så fick jag fram att de skulle sitta i en S70 istället för en S60 med turbo...
Användarvisningsbild
av greeeken
Stiften gör ju självklart sitt.
Sen undrar jag när du testat med dessa tider. Har du kört med 95 eller 98 för det GÖR skillnad när bilen är optimerad till att köra med 98 oktan.

Sen att den rullat 25000 mil spelar mindre roll om den är väl omhändertagen.
Min saab 900 har 270hk o den har rullat 30000 mil o den går ju som in i helvete snabbt.
av Andis
Hej Jonas Lett.

Jag har också haft problem med försvunnen effekt på min.

Har dock fått tillbaka den efter att bytt.

Magnetventil.

Rengöring av vevhusventilation.

Kan även säga att innan vevhusventilation rengjordes tog den 2,5 liter olja på 1000 mil. Nu verkar den inte ta något eller kanske 1 dl på 500 mil lite skillnad mot innan. Samt den förvunna effekten kom tillbaka.

Tar din någon olja?

Jag har sån tur att min pappa har en exakt lika dan bil som jag kan jämföra med. Det var så jag märkte att min var svagare.

Att din bil gått 25000 mil tror inte jag spelar någon roll alls. Vill du kolla om det gör det ta ett komp prov samt losa översta kåpan på motorn och mät kamnockarna. Om du förlorat någon effekt så är det antingen ner gångna kamnockar eller förlorad kom på grund av otäta ventiler. Kolvringar eller slitna lopp i sista hand. Men tror inte du har något av dessa fel på din mycket ovanliga felet moderna bilar. Speciellt volvo som bygger mycket slitstarka motorer Med mycket god smörjning samt du byt olja så ofta.

Turbon verkar ladda som den ska enligt dina mätningar vilket gör att jag mest tror på vevhusventilation rengöring.

Eller något igensatt katalysator. Ovanligt fel men man ska inte utesluta det.

Berätta vidare hur det går.

Med vänlig hälsning,
Andis
Andis skrev:Hej Jonas Lett.

Jag har också haft problem med försvunnen effekt på min.

Har dock fått tillbaka den efter att bytt.

Magnetventil.

Rengöring av vevhusventilation.

Kan även säga att innan vevhusventilation rengjordes tog den 2,5 liter olja på 1000 mil. Nu verkar den inte ta något eller kanske 1 dl på 500 mil lite skillnad mot innan. Samt den förvunna effekten kom tillbaka.

Tar din någon olja?

Jag har sån tur att min pappa har en exakt lika dan bil som jag kan jämföra med. Det var så jag märkte att min var svagare.

Att din bil gått 25000 mil tror inte jag spelar någon roll alls. Vill du kolla om det gör det ta ett komp prov samt losa översta kåpan på motorn och mät kamnockarna. Om du förlorat någon effekt så är det antingen ner gångna kamnockar eller förlorad kom på grund av otäta ventiler. Kolvringar eller slitna lopp i sista hand. Men tror inte du har något av dessa fel på din mycket ovanliga felet moderna bilar. Speciellt volvo som bygger mycket slitstarka motorer Med mycket god smörjning samt du byt olja så ofta.

Turbon verkar ladda som den ska enligt dina mätningar vilket gör att jag mest tror på vevhusventilation rengöring.

Eller något igensatt katalysator. Ovanligt fel men man ska inte utesluta det.

Berätta vidare hur det går.

Med vänlig hälsning,
Andis
Bilen drar ingen olja. Jag har aldrig behövt fylla på mellan bytena.
Magnetventil en har jag bytt tidigare.
Katten? Vist kan det kanske va så? Borde i så fall synas i Avgas test?

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]