Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Varma fälgen:
Börja med att släppa på handbromsen. Hjälper ej det kanske bromsbelägg ligger an.
Lika bra du tar av hjulet på misstänkta sidan och kikar om du kan se om backarna "fastnat".
Sist jag bytte bromsskivor på min förra V70 2001:a så var ena skivan bak i väldigt dåligt skick och när jag sen skulle ha av bromsoket på den sidan var allt fastrostat så klossarna löpte ej fritt som de skall. Men jag bytte till nya skivor+belägg runt om dock behöll de gamla bromsbackarna, som sitter inne i bakre skivan/trumman, men det var ett misstag för ena backen låg an och bilen vibrera som f n så jag fick byta till nya backar och justera sen lagom spänning på handbromsen (grustricket) och det blev sen bra. Jag var riktigt förvånad över hur den sketna brombsbacken kunde ge den usla gången på bilen med vibrationer (i mitt fall ca 80-90 km/h). Höll inte på att ta mig till jobbet den dan men jag linka dit i alla fall och bytte och fixa till fadäsen samma kväll hos brorsan. Fick hålla på till sent på kvällen innan jag kunde åka hem, nu nöjd att allt spann som en katt och inga vibrationer samt handbroms som "ny".

Dina däck verkar inga höjdare - investera i ordentliga vinterdäck (eller kräva nya bättre av säljaren om du kan).
Släng på sommardäcken en kort sväng och provkör så du får reda på om själva hjulen/däcken påverkat fenomenet med vibrationer.

Allt får nog sin förklaring till slut skall du se.

/Bo
av Aazar
Tack för din hjälp! :)

Jag ska åka iväg till ett garage vid 6-tiden ikväll och smörja upp bromsarna samt provköra sommardäcken! På vägen dit skulle jag ju kunna lossa på handbromsen lite, för att se om det är det som är problemet! Så min fråga nu är om justerskruven till handbromsen sitter under mittkonsolen? Är det nått jag bör tänka på så jag inte förstör något? :)
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Ja du sprätter bort ramen med damasken till handbromsen så kommer du åt muttrar för justering av spänningen på handbromsen. Du kan om det hjälper med att släppa på handbromsen få lagom och lika verkan med "grustricket" dvs du kör på grusväg/grusplan och drar handbromsen och kikar sen om de verkar ta hyfsat lika (lika bromsspår i gruset).

Du kan använda ett s k fiskben eller kallas även falsben (finns/fanns på Biltema och finns på Volvo för ca 14 kr) dvs ungefär som en plastsmörkniv fast lite mindre och mer symetriskt spetsig. Med en sån skadar du ej plasten i inredningen när du bänder lös plastdetaljer. Se bilden på ett fiskben från Volvo som jag köpt där. Jämför storleken med pennan. När jag fråga efter "fiskben" på Volvo visste de direkt vad jag mena.
Hitta Biltemas:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ast-19513/

/Bo

Bild
Dragvikt 850 vs. 940?

Förstärkningssats fanns till 850. Med de[…]

B30a i en 740?

B30f var med kat från fabrik om jag minns re[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]