Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Ja det är surt, men denna bilen har varit ett rent helvete för mig med haveri tyvärr. Men skönare bil att köra, det är svårt att hitta. Ska sätta dit en kraftigare koppling nu framöver så den håller med lite.[/quote]

Hoppas det blir bättre då. Håller med om att Volvo är sköna att köra. Jag kör mycket. Ska ner till Norra Tyskland nu i slutet av Jan, sen till Norrbotten 3 ggr i sommar. Så många mil blir det. Men med några bra ljudböcker är resan fulländad. Skulle aldrig ens drömma om att byta till ett annat märke!
Användarvisningsbild
av bem
Hade en V70 2001 (2.4 170 hk) som jag drog en del båttrailer efter (ca 1350 kg totalvikt) under 10 år. Jag hann köra 40700 mil med bilen. Kopplingen höll hela tiden jag hade bilen. Men visst lukta det bränd koppling efter man dragit upp båten på trailern vid den ganska branta rampen jag brukar dra upp båten vid så nog undra man hur mycket stryk kopplingen skulle tåla. Men den höll som sagt bra genom åren.
/Bo
av Arne
Huggande koppling brukar bero på oljeläckage från vevaxeltätningen. När man får olja på kopplingen börjar den hugga. Det är nog en tidsfråga innan du måste byta kopplingen, då byter du vevaxeltätningen och slavcylindern också.
Normalt sett är inte kopplingen någon svaghet på dessa bilar, har snart passerat 450000 km utan att röra kopplingen och det är inget fel på den ännu. Jag har dragkrok och drar släp ibland, bilen är en S60 D5 -02:a.
av Sharkbait
Arne skrev:Huggande koppling brukar bero på oljeläckage från vevaxeltätningen. När man får olja på kopplingen börjar den hugga. Det är nog en tidsfråga innan du måste byta kopplingen, då byter du vevaxeltätningen och slavcylindern också.
Normalt sett är inte kopplingen någon svaghet på dessa bilar, har snart passerat 450000 km utan att röra kopplingen och det är inget fel på den ännu. Jag har dragkrok och drar släp ibland, bilen är en S60 D5 -02:a.

Så du röstar på att det är läckage från vevaxeltätningen.

Vilka delar byts ut vid ny koppling? Är det några andra delar som de kan byta ut medans de är där och river?
av basberoende
Sharkbait skrev:
Arne skrev:Huggande koppling brukar bero på oljeläckage från vevaxeltätningen. När man får olja på kopplingen börjar den hugga. Det är nog en tidsfråga innan du måste byta kopplingen, då byter du vevaxeltätningen och slavcylindern också.

Så du röstar på att det är läckage från vevaxeltätningen.

Vilka delar byts ut vid ny koppling? Är det några andra delar som de kan byta ut medans de är där och river?
Det du byter ut när man byter koppling brukar vara i normala fall Lamell, tryckplatta, urtrampningslager/slavcylinder Vid behov byter man även vevaxeltätningen.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag har fått byta koppling i två bilar, först en S70-98 och nu en V70-08 2.4D. Orsak i båda fallen var slavcylindern. På S70:n läckte hydrauloljan(bromsolja), ut så att kopplingen försvann, inga huggtendenser(M56 låda). På V70:n började kopplingen hugga och vid koll läckte det ut bromsolja mellan motor och växellåda(M66). Lamellerna var i nyskick men förstörda av bromsolja(21000 mil). Jag byter själv och måste säga att ett pris på 12-14 kSEK är skäligt, det är ett omfattande jobb. Det man byter är slavcylinder, tryckplatta och lamell. Verkar packboxarna OK så låter jag dom vara kvar(diskussionsämne!).

Övrigt:

Tryckplattor är idag oftast av SAC(självjusterande för att få samma pedalkraft) typ och kräver specialverktyg så att man inte sabbar något. Biltema har ett verktyg som fungerar bra(!)

När slavcylindern satt på utsida motor/växellåda var det nästan aldrig problem.

Tillkommer gör numera även dubbelmassesvänghjul(DMF). På min V70 glappade det 5 kugg och kastade 2,0 mm(max enligt LUK är 6 kugg och 2.9 mm), så jag hade tur som kom undan kostnad för byte. Men det är tydligen väldigt vanligt att man även måste byta svänghjulet, dyrt....
av Sharkbait
basberoende skrev:Det du byter ut när man byter koppling brukar vara i normala fall Lamell, tryckplatta, urtrampningslager/slavcylinder Vid behov byter man även vevaxeltätningen.

Så att byta vevaxeltätning är något "extra" som inte ingår vid byte av koppling?

Är den tät så byter man inte ut den när man byter koppling?
av Sharkbait
Hasse53 skrev:Jag har fått byta koppling i två bilar, först en S70-98 och nu en V70-08 2.4D. Orsak i båda fallen var slavcylindern. På S70:n läckte hydrauloljan(bromsolja), ut så att kopplingen försvann, inga huggtendenser(M56 låda). På V70:n började kopplingen hugga och vid koll läckte det ut bromsolja mellan motor och växellåda(M66). Lamellerna var i nyskick men förstörda av bromsolja(21000 mil). Jag byter själv och måste säga att ett pris på 12-14 kSEK är skäligt, det är ett omfattande jobb. Det man byter är slavcylinder, tryckplatta och lamell. Verkar packboxarna OK så låter jag dom vara kvar(diskussionsämne!).

Övrigt:

Tryckplattor är idag oftast av SAC(självjusterande för att få samma pedalkraft) typ och kräver specialverktyg så att man inte sabbar något. Biltema har ett verktyg som fungerar bra(!)

Tillkommer gör numera även dubbelmassesvänghjul(DMF). På min V70 glappade det 5 kugg och kastade 2,0 mm(max enligt LUK är 6 kugg och 2.9 mm), så jag hade tur som kom undan kostnad för byte. Men det är tydligen väldigt vanligt att man även måste byta svänghjulet, dyrt....
Det är väl det sista som du skriver som gör mig orolig ang svänghjulet. För de är tydligen hutlöst dyra. ..
av basberoende
Sharkbait skrev:
Hasse53 skrev:Jag har fått byta koppling i två bilar, först en S70-98 och nu en V70-08 2.4D. Orsak i båda fallen var slavcylindern. På S70:n läckte hydrauloljan(bromsolja), ut så att kopplingen försvann, inga huggtendenser(M56 låda). På V70:n började kopplingen hugga och vid koll läckte det ut bromsolja mellan motor och växellåda(M66). Lamellerna var i nyskick men förstörda av bromsolja(21000 mil). Jag byter själv och måste säga att ett pris på 12-14 kSEK är skäligt, det är ett omfattande jobb. Det man byter är slavcylinder, tryckplatta och lamell. Verkar packboxarna OK så låter jag dom vara kvar(diskussionsämne!).

Övrigt:

Det är väl det sista som du skriver som gör mig orolig ang svänghjulet. För de är tydligen hutlöst dyra. ..

Var bor du för någonstans? Jag bytte mitt svänghjul i samband med växellådsbytet. Jag gav 5000:- för ett nytt svänghjul, kompisen som då jobbade på volvo kunde fixa ett till mig på volvo för 10 000:- ganska jämt, med sin rabatt. Om kopplingen är kass så är det värsta som kan hända att kopplingen rasar totalt, och då även svänghjulet. Men som jag skrev innan, jag har kört mer än 1000 mil sedan min koppling började hugga och jag kör ännu

Vad är gnugga länge? Väntar du till[…]

flexifuel som nästan dör

Jag kommer att tänka på tändspolar[…]

Undrar om det är samna med elbilarna dä[…]

Tempmätare går i topp

Låter som om ledningen från tempgivare[…]