Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Jag har skruvat lite värmare av den modellen du har. Svårt att peka exakt på vart felet ligger utifrån din felbeskrivning. Men de två vanligaste felen är vattenpumpen samt turbulatorn/fläkten som ger upp (som tidigare talare skrivit också). För att utesluta värmarens vattenpump kan du prova att starta bilen och därefter värmaren för att se om bilens vattenpump drar runt det varma vattnet från värmaren.
3 felaktiga startförsök innebär att Volvo måste nolla felkoderna.
Mindre vanliga är bränslepumpen (sitter antingen vid värmaren eller precis framför tanken under bilen, beroende på årsmodell)
Har turbulatorn gett upp så är det även byte av glödstiftet i värmaren då det är glödtiftet som är grundproblemet.

Dessa två vanliga fel kan man åtgärda själv oftast. I alla andra fall så är det läsning av felkoder med VIDA hos Volvo.
av timebandit
Hej

När värmaren börjar ryka så finns det i regel inte så många felorsaker.

Antingen är det luft i bränslet.
Tillluften till värmaren är blockerad av tex löv eller annan smuts.
Det vanligaste är faktiskt att värmaren har för mycket sot i sig och behöver faktiskt en service.
Brännarröret och stiftsilen brukar gegga igen.
Värmarna är inte underhållsfria som dem flesta vill tro.
Det kan även uppstå mycket rök om värmaren inte startar på första försöket och då är det för mycket bränsle som orsakar röken. Har du ibland haft problem med värmaren att den inte startat?
Användarvisningsbild
av milktrucker
det var fläktmotorn som gjort sitt, snabbt löst av volvo närservice.
Användarvisningsbild
av milktrucker
ne det såg ok ot tror jag
av timebandit
Intressant måste jag faktiskt säga. Att en fläkt kan orsaka rök förstår jag faktiskt inte. Noterade du om du hörde att fläkten inte höll konstant fart? Gick upp och ner i hastigheter?
Användarvisningsbild
av milktrucker
ne det lät kostigt till o från från värmaren, men nu funkar den med ett susande ljud
Användarvisningsbild
av Perc
timebandit skrev:Att en fläkt kan orsaka rök förstår jag faktiskt inte.
Kvalificerad gissning, men jag antar att en krånglande fläktmotor gör att bränsle/luftförhållandet blir fel och då går värmaren inte rent.

Även en bilmotor ryker ju illa om man matar på för mycket bränsle.
av timebandit
Bra tänkt där! Har nämligen funderat ett tag på det också men aldrig riktigt kommit fram till ev lösning.
Har dubbelfel I min värmare men avvaktat ett tag i beslut hur jag skall göra. Skall nog först prova byta fläkten också då. Resten är redan fixat förutom styrenheten...

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]