Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kan ha fel här men Volvo originalutbytes har inte den kvaliteten som det systemet
som bilen levereras med !?
Jag har nytt system på min bil och det verkar som om det
dels inte har samma tjocklek
dels inte har den "beläggning" som är på "leveranssystemet"...eller ?
Jag har också fått intrycket av att Volvos originalutbytesavgassystem (långt ord!) är av mycket sämre kvalitet än det som kommer med bilen från fabrik. När jag satt och kollade igenom gamla kvitton blev jag förvånad över hur ofta Volvo-verkstaden hade bytt avgassystem på 240:n. Med tanke på hur lite bilen körs måste det vara anmärkningsvärt dålig kvalitet på Volvos avgassystem! När det blir dags att byta avgassystem på V70:n kommer jag definitivt att kolla på alternativ till Volvo-originalrören.
kebabpizza skrev:Sen har ju originalsystemet en konstruktionsmiss, nämligen en vikt skarv runt bakre ljuddämparen där allsköns skit hamnar och skapar en perfekt grogrund för rost.
Den missen får nog ses som minimal då systemet oftast håller i 10 år eller mera.
Det gör aldrig ett utbytessystem. Så nå´t fel är det ?
Allinug skrev: När jag satt och kollade igenom gamla kvitton blev jag förvånad över hur ofta Volvo-verkstaden hade bytt avgassystem på 240:n. Med tanke på hur lite bilen körs måste det vara anmärkningsvärt dålig kvalitet på Volvos avgassystem!
Det är det som är problemet, att bilen körs lite. Det är då avgassystemet rostar. På en bil som körs mycket rostar det mindre. Då jag hade taxibilar behövde jag inte byta avgassystem de första tre åren/36 000 mil då de gick som ordinariebil. Men när sedan bilen "nedgraderades" till reservbil och kördes korta sträckor som privatbil också, höll avgassystemen sämre.
Hur mycket kostar ett avgassystem i dag? Tittade på bildelsbasen, det var banne mig inte billigt det som fanns där.
SvenB skrev:
Allinug skrev: När jag satt och kollade igenom gamla kvitton blev jag förvånad över hur ofta Volvo-verkstaden hade bytt avgassystem på 240:n. Med tanke på hur lite bilen körs måste det vara anmärkningsvärt dålig kvalitet på Volvos avgassystem!
Det är det som är problemet, att bilen körs lite. Det är då avgassystemet rostar. På en bil som körs mycket rostar det mindre. Då jag hade taxibilar behövde jag inte byta avgassystem de första tre åren/36 000 mil då de gick som ordinariebil. Men när sedan bilen "nedgraderades" till reservbil och kördes korta sträckor som privatbil också, höll avgassystemen sämre.
OK! Ja, med facit i hand så har det gått åt många bakre halvsatser. Hade man vetat att de skulle behöva bytas så ofta hade nog rostfritt (eller aluminiserat?) varit ett bättre alternativ.
SvenB skrev:Har du uteslutit Volvo på grund av priset, eller har inte dom halvsatser heller? Jag vet tidigare att de har haft gynnsamma priser på avgas.
Typ, har faktiskt inte kollat priset än. Såg bara vad skruvat skulle ha för sista burken och antog att Volvo själv skulle ha mer än det för en komplett halvsats,

Hej, Jag är ingen mekaniker så detta f[…]

Elpriset

:-D 25,2 kWh idag. Helt rena och snygga paneler. B[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mell[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöver […]