Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dissonans
2600 för byte av bussningarna, inklusive demontering och montering av länkarmarna samt inköpt av fyra stycken bussningar?

Dessutom vet jag inte var du får siffrorna "7000-10000" ifrån? Dyraste prisuppgiften var 6823.50. I slutändan gav jag runt 5000.
Användarvisningsbild
av Allinug
Det var något på 6000 kr som Bilia ville ha för att byta länkarmar fram. Nu när jag kollat på priser för länkarmar så varierar priset på dessa en del. Vissa har gummibussningar och andra har PU-bussningar. Men arbetskostnaden verkar ändå vara hög om man räknar bort priset för själva länkarmarna. Är det något mer jobb som tillkommer vid länkarmsbyte?
av dissonans
Jag rekommenderar att du byter de övre fjäderbensbenslagringarna samtidigt. Mycket av arbetsinsatsen är gemensam, och de delarna är båda stora felkällor på våra P2-bilar. Jag gav totalt 1785+moms för jobbet att byta länkarmarna och fjäderbenslagringarna. Länkarmarna kostade 1100 styck + moms. Så mina 5000 ovan var nog lite att ta i, snarare 1100+1100+ ungefär 1200 + moms = 4250 någonstans.
6823.50 var som sagt auktoriserad Volvoverkstad, så de verkar ligga ganska lika där. Det är ju en hel del som ska bort, och alla som bytt t ex kränghämmarstagen vet hur jävligt de muttrarna kan sitta. När jag hämtade min bil sa meken att de hade lagt mer tid på min bil än de hade tagit betalt för, men offererat pris är ju fast.
av jaob
Jag lämnade in bilen på en AD center verkstad för byte av bussningar.
Fick betala 4200 kr för byte av 4st bussningar med arbete. Hjulinställning är inräknat i det priset också.
Användarvisningsbild
av Vojje
nästan aldrig fel med hjulinställning (ca 1000:-) men egentligen onödigt efter byte av bussningar
av eddar
Magnus308 skrev:Inlägg av Magnus308 Igår, 21:56
Jag håller mig långt borta från Meyle delar och andra lågprisfabrikat som tillverkas i kina, Just Meyle verkar ha väldigt dålig hållbarhet på allt som är tillverkat av gummi eller plast detta inkluderar deras HD serie också finns hur mycket som helst om dom om du söker på engelska i Google.
Noen forteller at Meyle er best, andre mener det er shit . . .
hvem skal man tro på ? . .
. . behöver nya bussingar snart . . .
Användarvisningsbild
av Allinug
Märker man när man behöver nya bussningar?
Det verkade inte så akut, enligt besiktningsmannen. Han sa att vid nästa besiktning kanske länkarmslagringen på höger sida inte går igenom.
av dissonans
Klonk vid lastväxling, klonk vid potthål. Som sagt, läs i tråden som jag länkade in i mitt första inlägg i denna tråd. Där står lite om symptomen jag hade.

Nu med nya länkarmar och nya fjäderbenslagringar är det som att köra en ny bil =)
av jaob
Jag fick bra att veta ett par gånger på besiktningen att dem börja bli dåliga.
Hade inga problem med klonk ljud men däremot så kändes bilen ostabil vid inbromsning samt att den ryckte till i sidled vid inbromsning.

Väldigt skönt att bli av med det faktist när man bytte bussningarna.
av Tette
När jag köpte bilen så satt original bussningarna på bilen med ett redigt glapp på ena sidan så volvo bytte bara på ena sidan (varför de nu gjorde det kan jag inte svara på) När sen den andra sidan började glappa så bytte jag till proparts polyurethan bussningar (färdig länkarm) och de är helslut efter drygt 800 mil.
Så nu funderar jag på vilka andra märken som gör bra grejer utan att nödvändigtvis kosta 1700:- armen + monteringskostnader.
Som jag nämnde i början av min tråd - är det någon som har bra/dålig erfarenhet av märken i starten? Original ska väl vara bäst men jag har inte riktigt den ekonomin just nu... :| (jul ni vet)

Tette

jag slår dig med 1år 2016 kö[…]

Vart hämtar jag 12V på T8

@FForsberg, var det här du tog + då? (i[…]

Ja, hade där varit fel på någon s[…]

Gissar att ombordladdaren är knas.