Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tror att även Volvo har gått ifrån blockvärmare numera.
Perc skrev:
Jag begriper inte varför Volvo envisas med strålvärmare. Det är ju Calix som tillverkar motorvärmarprylarna åt Volvo, men strålvärmaren är en originaldel som bara går att köpa via Volvo. Vi som säljer Calix på den fria reservdelsmarknaden erbjuder slangvärmare plus monteringssats till alla vitmotorer.

Antar att nackdelen med slangvärmare är risken för läckage, men det händer väldigt sällan. Sen gäller det förstås att montera den rätt också. Om inte självcirkulationen börjar funka går den varm och brinner av.
Enkelt. Volvo har inte köpt en av Calix produkter. Calix tillverkar en av Volvos produkter.
En slangvärmare med inbyggd cirkulationspump är i regel på ca 2 000 W vilket inte ger möjlighet att ha en kupéfläkt för varmt kupéutrymmet vid vanligt 240 V uttag.
Tror att dessa är tänkt till större motorer med betydligt mer kylvätska.
En vanlig slangvärmare på 500 W är för min del, en utmärkt tillskottsvärmare till motorn vid vintertid. Dels för att skona motorn, ljummen motor vid början av färden och möjlighet till en kupéfläkt på 1 500 W.
Har tidigare haft en utanpåliggande blockvärmare ”Volvo”. Hur effektivt är det? Var helt kass trots rikligt med kontaktpasta mellan block och värmare.

Lennart
CarMan skrev:
Perc skrev:
Jag begriper inte varför Volvo envisas med strålvärmare. Det är ju Calix som tillverkar motorvärmarprylarna åt Volvo, men strålvärmaren är en originaldel som bara går att köpa via Volvo. Vi som säljer Calix på den fria reservdelsmarknaden erbjuder slangvärmare plus monteringssats till alla vitmotorer.

Antar att nackdelen med slangvärmare är risken för läckage, men det händer väldigt sällan. Sen gäller det förstås att montera den rätt också. Om inte självcirkulationen börjar funka går den varm och brinner av.
Enkelt. Volvo har inte köpt en av Calix produkter. Calix tillverkar en av Volvos produkter.
Å Calix levererade det Volvo ville ha, oavsett hur värdelös den var/är.
Perra83 skrev:Det är bara ett jäkla krångel att behöva trassla med sladdar och sparka omkring med kupévärmaren. Förr gick det väl men nu vet man bättre
De har i många fall olika användningsoråde. El motorvärmarna kan man ju använda inomhus i kallgarage och allmänna parkeringshus. Där kan ju inte bränslevärmarna användas.

Alla tändspolar är utbytta till nya orig[…]

Finns det någon chans att få tag i m32[…]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som för[…]

Testa trycka på ladda medan du kör och […]