Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jojjeblom
Mullrar det högt utanför bilen också eller bara inne i kupén? Kan ju isf vara att röret ligger an mot golvet någonstans.
av Jessicas
Nej, bullret är främst utanför, givetvis så låter det en del på motorväg i högre hastighet annars är kupén relativt tyst faktiskt. Bilen stänger ute bullret väldigt bra.

Vet inte om det hjälper men jag hittade kvittot och allt och sökte på vad det var för rör som var ditsatt och hittade detta:
http://www.rakaror.o.se/Rostfrittavgass ... sator.html

Är det lättare att veta vad det går att göra nu?

Stämmer det förresten att dom rostfria rören får mindre buller efter ett tags användning? Bilen har ju trots allt inte gått långt alls med dessa rör. Dom är alltså väldigt nya.
av Malish
ah, det förklarar iaf en del varför den bullrar.
raka rör är mer högljudda än rör med massa böjar på.
i detta fallet verkar det alltså som de satt på ett avgassystem med dels grövre dimension på rören, dels rakt rör isf original som har en del krökar och dels en betydligt mindre ljuddämpare längst bak (som då inte dämpar ljudet lika mycket)
allt sammantaget gör ju att den låter mer. anledningen man byter till ett sådant är mest för att man vill just det, att den ska låta mer och "sportigare".
en enkel sak du kan göra är att bara byta den bakre ljuddämparen till en större som dämpar ljudet mer, det kommer dock inte få ner det till original nivå tyvärr, men lite gör det.

ett rostfritt avgassystem av "originaltyp" ligger på runt 5000kr (mellan armbågen och knät, kan variera en hel del)
ett icke rostfritt är billigare, men så är det inte rostfritt heller, det kommer alltså garanterat rosta sönder och behöva bytas efter ett tag (beroende på kan det ta 10 år eller 3 år).
Sportavgassystem ska du undvika om du inte gillar buller.
av Jessicas
Okej, då kan jag iallafall få ner bullret en del, det är positivt. Hur fungerar det då om jag lämnar in bilen, vad är det jag ska säga. Ska jag be dom byta ut den bakre ljuddämparen bara? Eller är det någonting som jag specifikt ska be om eller räcker det att säga att man vill ha den tystare?

Dumma frågor kanske men jag är så osäker, vill ju heller inte byta till någonting som är sämre heller.

Bara spekulerar nu men om jag skulle byta till ett orostfritt tex som inte låter, med tanke på att detta är såpass nytt, går det på något vis att "byta in" det rostfria?

Hur mycket kan det annars kosta tex att bara byta den bakre ljuddämparen?
av Jessicas
Om man tar orginal, blir det ändå rostfritt?

Jag är lite dum men jag förstår inte riktigt. Ska ringa och fråga imorgon men det går alltså att bara byta ljuddämpare och ändå ha kvar det övriga rostfria avgassystemet? Med tanke på att bilen ändå är väldigt tyst så är jag nöjd med en liten minskning av bullret.

Den nya ljuddämparen då, blir det också i rostfritt eller blir det en "vanlig"? Vad ligger priserna på ca om man bara vill byta ut en ljuddämpare?

Usch, att det alltid ska vara någonting på bilen som måste fixas, underbar bil annars men just bullret stör mig en del.
av Jessicas
Har pratat med en verkstad nu som sa att det går att byta bakre ljuddämparen och fixa till om det är delbart? Någon som vet om det avgasröret som är på den bilden är delbart? Annars sa han att det kostar 6000kr att byta avgasrör..Trist när det ändå är ett nytt rostfritt.
av reverend
Du kanske kan fraga nan har om dom vill byta deras orginal system mot ditt rostfria?
Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]