- lör 15 aug 2015, 00:38
Hej! V70 2.5t -03 24000 mil manuell. Har ett än så länge oidentifierat oljeläckage efter oljebyte, men ser ut att komma från nedre halvan av motorns framsida. Vevaxelns packbox tänker jag då det hänt samma sak på andra bilar. Känner eller ser ingen olja kring kamhjulen, vid grenrör eller insug. PCV-burken, kamhjulen, VVT-solenoiderna ser nyare ut än motorn och det är ett bra undertryck i vevhusventilationen vid tomgång. Kamremskåpans utsida har lite olja på sig i nederkant och någon droppe vid fästbulten. Insidan har en jämn oljefilm och blöt nedtill. Kamremmen är torr.
Jag tänkte hissa bilen, tvätta motorn och plocka bort saker till jag ser något som inte verkar hålla tätt, finns det något annat än packboxar som brukar ge upp där i trakterna?
När jag sökt runt på nätet verkar det stående svaret vara att täppt vevhusventilation trycker ut packboxarna. Men undertryck vid oljelocket på tomgång ger väl ingen indikation på hur systemet beter sig vid laddtryck? Hur kan man testa det vid laddtryck, eller är det överkurs i mitt fall?
Jag köpte en packbox till vevaxeln på Bilia med 11cm ytterdiameter, är de verkligen så stora?
Mvh
Jag tänkte hissa bilen, tvätta motorn och plocka bort saker till jag ser något som inte verkar hålla tätt, finns det något annat än packboxar som brukar ge upp där i trakterna?
När jag sökt runt på nätet verkar det stående svaret vara att täppt vevhusventilation trycker ut packboxarna. Men undertryck vid oljelocket på tomgång ger väl ingen indikation på hur systemet beter sig vid laddtryck? Hur kan man testa det vid laddtryck, eller är det överkurs i mitt fall?
Jag köpte en packbox till vevaxeln på Bilia med 11cm ytterdiameter, är de verkligen så stora?
Mvh
- By least