Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! V70 2.5t -03 24000 mil manuell. Har ett än så länge oidentifierat oljeläckage efter oljebyte, men ser ut att komma från nedre halvan av motorns framsida. Vevaxelns packbox tänker jag då det hänt samma sak på andra bilar. Känner eller ser ingen olja kring kamhjulen, vid grenrör eller insug. PCV-burken, kamhjulen, VVT-solenoiderna ser nyare ut än motorn och det är ett bra undertryck i vevhusventilationen vid tomgång. Kamremskåpans utsida har lite olja på sig i nederkant och någon droppe vid fästbulten. Insidan har en jämn oljefilm och blöt nedtill. Kamremmen är torr.

Jag tänkte hissa bilen, tvätta motorn och plocka bort saker till jag ser något som inte verkar hålla tätt, finns det något annat än packboxar som brukar ge upp där i trakterna?

När jag sökt runt på nätet verkar det stående svaret vara att täppt vevhusventilation trycker ut packboxarna. Men undertryck vid oljelocket på tomgång ger väl ingen indikation på hur systemet beter sig vid laddtryck? Hur kan man testa det vid laddtryck, eller är det överkurs i mitt fall?

Jag köpte en packbox till vevaxeln på Bilia med 11cm ytterdiameter, är de verkligen så stora?

Mvh
Om jag förstått funktionen på PCV systemet rätt så har turbobilarna en banjonippel med en backventil i form av en kula medans sugmotorerna har en vanlig öppen banjonippel.
När du har laddtryck så har du övertryck i insuget istället för undertryck dvs du kan trycka luft in i vevhusventilationen istället för att suga ur luft.
Detta ska banjonippeln med backventil förhindra att det sker så den stänger helt enkelt pcv systemet.

Din årsmodell är väl känd för dåliga packningar till vevaxeln, Jag har för mig att man monterade en förbättrad version -04 och framåt.
Tack för svar! Jag kollar olika skisser och det ser ut som om banjonippeln gör så att vacuum tas innan turbon vid laddtryck. Om det stämmer så borde man kunna dra en slang med ballong från oljestickan in i kupen och se vad som händer vid laddtryck? Men eftersom de smalaste passagerna verkar vara mot insuget borde det vara där det skulle sätta igen först.

Bilen vägrade läcka olja idag när jag för en gångs skull hade lite tid över att kolla mer noggrant.

Någon som vet artikelnummer på vevaxelns främre packbox?
Ok, nu har jag plockat bort kamrem och remskiva till vevaxel för att byta packbox där. Men det såg helt torrt ut. Andra vanliga ställen brukar väl vara bakom kamdreven. Jag har inte plockat bort dem men när jag känner efter där så är det också relativt torrt. Finns det några andra ställen som brukar läka olja där i trakterna? Jag har funderat på toppackning, men har inga symtom eller olja/vattenblandning.

Mvh

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o