Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V7003
Hej igen!
Larmet återställd. Kopplade bort batteriet (var enklast att ta bort minus) i en drygg timme.
Inga felmeddelande, men problem med de bakre dörrlåsen kvarstår. Byter de på måndag. Bilias priser är hutlösa. Bara felsökningen kostar multum. Och sen en fördjupad felsökning för att lokalisera felet kostar ytterliggare nästan tvåtusen. När det är klart så kan de börja byta lås för gu' vet hur många sköna tusenlappar.
Innan hade jag en merca och tyckte att deras priser var att betrakta som ocker, men Volvo är inte mycket sämre heller. Tur att man har en bekant mekaniker i skogarna...
Ha de'! L.
Användarvisningsbild
av wissel
Vore ju riktigt intressant att få reda på dina felkoder utlästa av VIDA o Dice !
Vad menar du " Larmet återställt" ?
Du återställer ingenting med att lyfta minuspolen på batteriet.
Hur har du kollat ditt batteri ?
Jag har svårt att tro att 2 låskistor i bakdörrarna har pajjat samtidigt !
Din Volvokille verkar "prata skit" med sitt prat om återställning, borde göra en Felkodsavläsning
så får hen ju reda på vad som är fel !
Näääh, ingenting stämmer enligt mitt sätt att se det på !
Ledsen att behöva säga det men du är utsatt för inkompetens av värsta sorten = Ruggigt dyrt i slutändan.
:???:
Användarvisningsbild
av V7003
Tack för dina synpunkter wissel!
Visst vore det intressant att veta bakgrunden, fast jag har inte tillgång till instrument som avläser felkoder. Ska fråga den bekanta mekanikern om det. Faktum kvarstår dock.
Meddelandet om behövlig larmservice försvann efter en stunds vila utan ström.
Om bakdörrlåset kan jag säga att på vänster sidan funkar det ibland, dock ytterst sällan. På höger sidan klickar det också fast sen händer ingenting. Allt annat funkar på bilen och startar på studs.
Vi byter låskistorna imorgon sen får vi se vad händer. Men vi byter inte hos volvo.
Återkommer om bytet senare.
På tal om det hur enkelt/komplicerat är det att komma åt låset? Finns det någon sprängskiss om konstruktionen?
Ha en fin dag och tack för hjälpen! L.
Användarvisningsbild
av V7003
Hej alla hjälpsamma!
Det som hände med bakdörrarna på min V70 var högst osannolikt. Bägge lås gav upp nästan samtidigt. Den ene (den vänstra) agoniserade några dagar tills den gav upp, den högre låset tvekade inte. Den dog direkt.
Men tack vare en bilhandlares tålamodiga och ytterst hjälpsamma instas så bytte han bägge lås.
Må det vara så att han är en gammal fd kollega till mig men Kalles Bil i Kristianstad är väldigt mån om sina kunder. All eloge till honom.
Det var alltså låsen som var fel på.
Men se upp! Köper ni lås på skroten så kolla att de funkar på plats, för elektroniken vill skroten inte byta om den visar sig vara sönder. Sura pengar, kring 500/lås.
Själva bytet är ingen stor grej. Är man någorlunda händig så kan det gå på max en halvtimme per lås.
Återigen, tack för hjälpen, problemet/felet är löst.
Mvh L.
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Samma fel här. Bakdörrarna låser inte men alla andra elektroniska funktioner fungerar. Har gjort bilen strömlös, ryckt lite säkringar. kabelstammarna i dörrarna ser bra ut. Nu vettefan :roll:
Användarvisningsbild
av BasRutten
Michaelvecel skrev:Samma fel här. Bakdörrarna låser inte men alla andra elektroniska funktioner fungerar. Har gjort bilen strömlös, ryckt lite säkringar. kabelstammarna i dörrarna ser bra ut. Nu vettefan :roll:
Har du sett över alla relän som styr låsning/upplåsning?
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
BasRutten skrev:
Michaelvecel skrev:Samma fel här. Bakdörrarna låser inte men alla andra elektroniska funktioner fungerar. Har gjort bilen strömlös, ryckt lite säkringar. kabelstammarna i dörrarna ser bra ut. Nu vettefan :roll:
Har du sett över alla relän som styr låsning/upplåsning?

Nej! Är de dom som sitter i skuffen som gäller?

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o