Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bengtjohansson
Har sedan några veckor tillbaka fått indikation via varningsmeddelande att kylvattennivån är låg. Fyllt på ett par dl och kört vidare. Tänkt att sommarvärmen kanske spelat in. Förra veckan ökade problemet då jag inte brydde mig om lampan utan parkerade bilen och sedan efter 8 timmar sakta öppnar locket på vattenbehållaren varvid det väller ut gråaktigt vatten och till sist är halva behållaren fylld med små bubblor. Jag häller på lite vatten och kör ca en mil innan varningsmeddelandet åter dyker upp. Fyller på lite vatten kör ytterligare två mil innan lampan åter lyser. Detta upprepas även följande dagar. För ett år sedan dömde Bilia ut bilen då jag hade liknande problem med vattnet då man menade att en ventilpackning skadats eller spricka i motorblock uppstått. Det slutade med att jag bytte vattentermostat och sedan upphörde problemet. Bilia vidhåller dock att samband saknas mellan bytet och problemet. Skillnaden idag är bubblorna och det kraftiga övertrycket som uppstår i vattenbehållaren. Vattnet är lite fett men man kan inte se något fel på oljan via oljestickan. Är det värt att byta termostat igen? Har Bilia rätt denna gång? Det är en Volvo V70 -07 Bi-fuel, dvs gasbil.
av Rådlös
Jag skulle nog ställa mig på Bilias sida i den här frågan. Termostater eller sommarvärme har ingen inverkan på detta. För mig, som inte är någon värsting eller specialkunnig, låter din beskrivning som att något trycker ut kylarvätskan. Alltså ett tryck inifrån. Det enda som kan göra detta är motorn själv genom en läcka av något slag där det redan finns tryck i överflöd, i förbränningsrummen t.ex.
Tryckavkännaren i kylsystemet kan ju möjligen sitta på ett sådant ställe att det bara är luft (avgasblandad) omkring den. Därför larmar den för låg kylvätskenivå.

Lite överkurs: Det finns förhållandevis enkla medel för att undersöka om det är avgaser i kylarsystemet. Antingen kan man själv lukta på kylarvattnet eller använda en CO-mätare (mest förbehållet verkstäder) eller suga in luft i en pipett med en reagensvätska som ändrar färg vid förekomst av CO. Men allt sådant här klara bilverkstäderna rätt bra.

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o