Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har upptäckt ganska nyligen att det ryker ur oljelocket och oljestickan om man avlägsnar dessa, både när bilen är kall och varm.

Bilen ska in på service snart, då det är 1400 mil sen. Upplever att bilen drar lite olja var tvåhundra mil och man får fylla på en 0,5l. Vissa säger att detta är normalt? Bilen har rullat 21500 mil, är otrimmad, och går på castrol 0w30.

Även läst att kassa kolvringar kan ge dessa symptom men hur vanligt är det egentligen på dessa motorer? B5254t2?

Någon som har tips och idéer eller oroar man sig i onödan? Bilen går jättebra, och oljan är hur fin som helst, inget klägg eller så, utan fin. Ska man låta Volvo göra sin kontroll och fulrengöring av vevhusventen för 2400:-?
Magnus308 skrev:Absolut inte normalt.
Rengör din vevhusventilation
Finns inga andra tecken än detta, oljan är hur fin som helst och trycker ingen olja någonstans. Men du tror ändå det är den? Tror du det räcker med Volvos kontroll och rengöring?
villon skrev:
Magnus308 skrev:Absolut inte normalt.
Rengör din vevhusventilation
Finns inga andra tecken än detta, oljan är hur fin som helst och trycker ingen olja någonstans. Men du tror ändå det är den? Tror du det räcker med Volvos kontroll och rengöring?
Beror på hur igenkorkad den är men enligt din beskrivning så fungerar den inte.
Det kan räcka med att rengöra banjonippeln och det är väl antagligen det dom kommer att prova med först.
Bilar som gått mycket korta sträckor brukar drabbas mest av detta problem.
Var på service innan idag, en vanlig service plus kontroll rengöring av vevhusventilation. Och killen/mekanikern sa att vevhusventilationen var bra och inget problem. Men fortfarande ryker det lite ur oljestickan,oljepåfyllningen hålet... :???:
2900kr var inte farligt! Var det märkesverkstad? Har ju hör hört priser på 10k innan. Slangar och oljefällan har jag nya, men inte tid/kunskap eller ork att riva allt. Har gett mig på det en gång men då kom jag inte längre än att det blev för mycket jobb och jag inte kom åt en bult som var ivägen.
Har nu bytt vevhusventilationen, olefälla plus alla slangar, meken kände även i nedersta kanalen så den inte var igensatt. Har bara kört 3 mil efter detta, och kollade snabbt innan i mörkret och tyckte det rök lite fortfarande, ska ge den några mil till sen får jag se igen. Brukar "övertrycket" eller "röken" försvinna direkt efter byte eller tar det ett tag?

Och vad kan det annars vara om det nu inte var vevhusventilationen?

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o