Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Deloma
Hej

Köpte en V70 2.4T 03 för tre veckor sen som börjat bete sig lite skumt. Det började med att ena tändspolen behövde bytas ut vid själva köpet då den hade kortslutits förmodligen då det fanns vatten i den efter en motortvätt. Samtliga tändstift och spolar blåstes rent också i samband med att ena tändspolen byttes ut. Det fanns också en felkod på cyl 5.

Efter det gick den bra men jag märkte efter kanske 10 dgr att den vid ngt tillfälle att den ryckte till i 2 ans växel när man accelererade upp tex ut från en rondell eller en korsning. Tänkte inte så mycket på det mer förrän idag då jag upplevde samma sak flera gånger i samma situation, ett -två små ryck när man accelererar från 2:an.

Googlade en del och hittade att det kan vara tex smutsigt gassspjäll eller ngt med magnetventilen på ac:n som för övrigt kyler bra. Mitt problem är att ryckningarna inte uppstår hela tiden utan ibland. Tex så hade jag inga ryckningar nu när jag körde hem på kvällen medans jag hade en del ryckningar tidigare idag runt 14:00 på samma sträcka. Inga ryckningar upplevs på några andra växlar eller i högre fart. Min OBD läsare visar inte några felkoder heller.

Om jag nu ska åka tillbaka till handlaren och klaga vill jag kunna visa upp ngt konkret eller åtminstone återskapa ryckningarna, finns det ngt bra sätt att testa tex om detta är AC relaterat? Det var 20-25 grader idag när jag upplevde problemet och ACn var på men samtidigt hade jag ACn på på vägen hem också och det på det lägsta utan några bekymmer dock var ute tempen betydligt lägre..

Mottar tacksamt tips eller råd.. :)
Användarvisningsbild
av wissel
När du testar om det är AC relaterat så bör du väl inte sätta den på Maxkyla, då går ju ACn hela tiden och då skapas inga ryckningar !
Eventuella ryckningar skapas vid på/av slagningar av kompressorn.
Så ställ den på Automatläget o välj gradantalet du vill ha då först vet du. Dessutom slipper du bli "förkyld" :-)
Automatläget är snällare mot kroppen dessutom för att inte glömma att ACn åxå mår bättre.
Rengöring av spjället är väl alltid en bra åtgärd, åtminstone göra rent spjällskivans anliggningsytor.
Nya T-stift från Biltema (Briskstift) skulle nog jag börja med, inga större pengar heller. Det kan ju ha varit vatten på flera stift.
Du har ju Boschspjället som är av hygglig kvalitet så där är det nog inte något större problem.
Användarvisningsbild
av BasRutten
Innan jag shimsade om min AC kompressor så hade jag små ryck i jämngas på vägen. Kan ej minnas några ryck vid acceleration. Om jag inte minns fel så stängs väl ACn av vid acc? Kan ha fel där.

Mät spelet vid kompressorn, det ska vara runt 0.3-0.4 mm.
av Kuisma
Jag hade ryckningar mellan varven på min v70n 00.
Hade den iväg och kollade men hittade inget. Det var misständning som inte gav utslag. Totalt knäckte jag 8 spolar på bilen. Av en händelse snackade jag med en kille som optimerar bilar och han kopplade upp bilen.
När dom tömt ut filerna så upptäckte dom att någon försökt trimma bilen. De hade bara ökat laddtrycket och bensin mängden. Tändning och allt annat runt omkring var orört. Så beskedet jag fick var att det bland annat det orsakade att spolarna gick sönder. Så nu har jag en roligare bil med mer hästar och vrid. Plus att misständningarna försvann när bil lärt om sig igen.
av Deloma
Tack för alla tips, provkörde runt idag då det var ganska varmt men inga ryck alls, provade både med och utan ACn. Får testa vidare och se, ska ta en titt på stiften och kanske köra runt o logga med Torque PRO för att se om jag kan snappa upp ngt..

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o