Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frickis
De flesta verkar ha problem med att de delbara dragen fastnar. Min vill inte fastna längre. Om man tittar in i kroken så ser det ut som om tungan har fastnat inne och vill inte fjädra ut så att kroken fastnar. Antar att de är så det ska fungera, samt att man kan trycka tillbaka tungan med handtaget.

Nån som haft liknande problem?
av Per L
När draget sedan fungerar igen så behöver man smörja rikligt med tex fett på "stången" och de rörliga delarna i låsmekanismen.
Det allra viktigaste är sedan att aldrig låta draget sitta kvar på bilen när det inte används.

Per L
Användarvisningsbild
av ER
Inget wd40 eller annat som löser fett, jag kör litiumfett från feltema som är tunn nog att tränga in och fet nog att smörja. Gör det varje gång det blivit använt oavsett väderlek och årstid.
Att "motionera" utan att den är monterad på bilen hjälper inte då tungan ramlar i rätt läge enbart när man monterar på bilen eller tvingar tungan med tryck så den fjädrar utåt och släpper ut tungan ett extra snäpp.
Detta förutsätter givetvis att bilens fäste är rent utan föroreningar som hindrar funktionen och tungas färd ut så den spärrar kroken i rätt läge.

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o