Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av yeahbuddy
Har bestämt mig för att köpa en s80 byggd mellan 99-03, manuell 140-170 hk. Kan ni berätta vilka fel respektive årsmodell ofta har samt när de blev fixade?
Vad jag vet har 99:an elfel, när fixades dem? Gasspjäll brukade krångla läste jag någonstans, blev den bättre på någon årsmodell? ni fattar....

Taaack
Användarvisningsbild
av Nexus
Vad har 99 för elfel? Kompisen har en 99 och den har aldrig strulat bortsett från slitagedelar som bromsar styrleder mm...
Det handlar ju om en bil i 10000-20000 klassen så beg och fel är ju inte direkt ovanligt.
Vet ej exakt när de fick bukt på gasspjällsproblemen men det kan nog någon annan svara på....
av PTV
S80 hade vid sin premiär ibland en del irriterande fel som bla elektronikfel där årsmodell 99 av någon anledning var mer drabbad än senare versioner.Men detta hängde tyvärr med många S80 av första generationen.Ett vanligt fel är att mätarehuset börjar leva sitt eget liv eller i värsta fall slocknar helt.På min egen S80 så skenar klockan till och från.Så om man vill gardera sig så är en senare årsmodell bättre än den tidigaste även om det naturligtvis finns helt felfria S80 av den första årgången.

För övrigt så finns det nya bilar för 500 000:- som har fler fel än en 20 000:- bil så ta det där med värdet och hållbarhet med en nypa salt.
Användarvisningsbild
av johnnype
Men felet på instrumenthuset (DIM) är absolut inte unikt för varken årsmodell 99 eller S80.. vill du gardera dig skapligt mot just det problemet får du köpa årsmodell 05+ och det gäller V70/XC70/S60/S80/XC90...
av Arnold
Nexus skrev:Vad har 99 för elfel? Kompisen har en 99 och den har aldrig strulat bortsett från slitagedelar som bromsar styrleder mm...
Det handlar ju om en bil i 10000-20000 klassen så beg och fel är ju inte direkt ovanligt.
Vet ej exakt när de fick bukt på gasspjällsproblemen men det kan nog någon annan svara på....
Jag tror att det var 2003 eller 2004 som de började använda Boschs gasspjäll istället för det italienska (MM). Det verkar vara mera regel än undantag att gasspjällen ger upp på de tidigare årsmodellerna.
av PTV
Kolla även vänster sidas fönsterhiss.Brukar strejka eller gå oregelbundet på de första S80 versionerna.Köpte min egen under en kallare årstid och tänkte faktiskt inte på detta men felet visade sig ganska omgående när rutan väl skulle ner lite senare.Blev lite skruvande även på denna fönsterhiss innan problemet var löst.Bytte även stabilisatorstagen som brukar vara slut om ingen tidigare ägare bytt dessa.Slitna stabilisatorstag framkallar ett klonkande i fram och bakvagn när man t ex kör över gupp mm.Vidare så kan du ju kolla när kamremmen samt vattenpump och spännare byttes och om multiremmen någonsin är utbytt.Kan ju påverka priset ytterligare om ett byte ligger nära.

Om bilen i övrigt rullar och ser bra ut så får du en himla skön bil att köra och åka i när S80:in närmast rullar fram som en limousin på vägen med mjuk gång och är väldigt tyst inne i bilen.Köp hellre en välservad långmilare än en dåligt servad lågmilare av de tidigare versionerna.Ju mer utrustning ger en roligare bil men samtidigt en ökad risk för fel.Om du sedan väljer mellan en 140hk eller 170hk gör detsamma när dessa extra trettio hk bara märks på högre varv och 140hk versionen har ett bättre vrid på lägre varv med en annan utväxling som gör att du kan hålla motorvägsfart med bara några ynka tusen varv på motorn.Inte illa.
Användarvisningsbild
av wissel
yeahbuddy skrev:Har bestämt mig för att köpa en s80 byggd mellan 99-03, manuell 140-170 hk. Kan ni berätta vilka fel respektive årsmodell ofta har samt när de blev fixade?
Vad jag vet har 99:an elfel, när fixades dem? Gasspjäll brukade krångla läste jag någonstans, blev den bättre på någon årsmodell? ni fattar....

Taaack
Tror nog att de fel som bilen hade vid leverans åtgärdats för många år sedan.
Så en välskött och servad bil är idag "världens affär" då du får oerhört mycket förpengarna.
men som sagt, kassa framvagnar har ju precis alla Volvobilar UTAN undantag, så det får du acceptera om du köper.......
Du köper en lyxbil som du kan hålla igång på småpengar.
Köp vilken som om den är välvårdad o välservad.
Räkna med "reparationer" för det har även Rolls Royce......
av monza
Hej
Jag är inne på åttonde året med min -01 S80, 170hk. Billigaste bil jag ägt. Jag kommer att köra den tills den ramlar ihop eller nått dyrt inträffar.

På dessa år har jag förutom service, bromsklossar, olja, filter (som jag alltid skött själv) gjort detta (med reservation för dåligt minne):

-bytt en inre styrled
-bytt främre lambda
-bytt bägge motorbussningarna
-bytt spak för hel/halvljus
-smörjt upp ett bromsok
-bytt hydraulslang till servostyrningen

Tycker det är ok på dessa år.

Nackdelarna:
-kan upplevas lite stor ibland.
-170 hästaren är lägre växlad (surrigare) än 140 hästaren.
-inte snål med soppan, som ingen Volvo bensinare är.
Konstruktionen för lamphållare till bakljusen (lampglapp) verkar vara av en kvalitet som Dinky toy´s tyckte var för låg till sina leksaker och sålde till Volvo.
-hög konsumtion på bakljuslampor. Jag byter nog 3-4 positionsljus-lampor/år.

Fördelar:
-verkar hålla hur bra som helst
-grandiosa utrymmen
-rejält stort bagageutrymme
-gott om utrymme under motorhuven
-många delar passar mellan v70, XC90, S60
-vissa ljudanläggningar (kommer inte ihåg vad min heter) ger ett förvånansvärt bra ljud ifrån sig
-utmärkt förarmiljö, med stora schyssta stolar

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o