Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Makedon
Hej,

Körde igår med bilen på motorvägen och märkte att bilen plötsligt känns vingligt/svampigt samt spårkänslig.Hade lufttruck i däck 2.5 bar.Testade att höja till 2.6 bar med blev inte bättre. Idag sänkte lufttrycket till 2.4 bar men igen skillnad.Har michelin sommardäck som är 3 år gamla och har inte körd så mycket med dem, kanske 2500 mil , dem ser ok ( har mycket gummi kvar).Senast jag fått uppleva liknade var ner jag byte styrleder samt gjorde framhjulsinställning ( dock verkstaden som gjorde jobbet hade gjord fel framhjulsinställning, efter justering framvagnen blev bra).
Borde man göra hjulinställning typ varje år! Senast gjordes på min bil När jag köpte min sommardäck tre år sen.
Innan jag börja byta delar på bilen behöver hjälp av är som haft liknade fel.

Mvh
av llesrof
Nu får vi gissa vad du har för dimension på däcken men 2,6 låter lite klent. Jag hade 18-tummare med 50-profil på min XC70 -06 och klämde utan vidare i 3,0 i de däcken. Så testa att blåsa i mer luft istället för att släppa ut den. Du får skicka i rejält för mycket luft innan däcket börjar bli deformerat så 3,0 är inga problem ens med 16-tummare med 65-profil.
av Andis
Har varit med om precis samma sak på min som nu rullat 26.000 mil.
Då var det ena bussningen i undre bärarmen fram som sprack upp och blev mycket mjuk.

Har du nivomat dämpare bak kolla ifall någon av dom läcker olja. Då blir dom också lite svajiga och vingliga. Har även haft det felet med på både min och pappas. Men jag gissar mest på framvagnen du hade nog märkt om en dämpare var dålig bak.
av Makedon
Tog bort alla hjul idag samt kollade alla bussningar och stötdämparna och dem ser bra ut ( lita svårt att testa bussningar bakvagnen).Testade bilen igen med 2.4bar men det känns likadant.Ska testa lite senare med 3.0 bar och återkommer med info. Testade förr med 2.8 bar men då kändes bilen understyrd.

Mvh
av Andis
Tror du har svårt att se om bussningarna i börarmarna fram är dåliga.
Ta foten försök trycka däcket framåt eller bakåt i bilens riktning kan du trycka det lite fram eller tillbaka är bussningarna dåliga. Ses enklast i bilprovningens framvagnstestare. Det är dom främre som tar mest stryk.
av Makedon
Testade idag med 3,0 bar och det känns lite bättre, men bilen känns svajig i bakvagnen ändå.
Vet nån av er vad kan vara orsaken till detta i bakvagnen ( Ingen olja på dämparna bak, i övrigt dämparna känns bra)!
Användarvisningsbild
av milktrucker
kolla krängningshämmaren och stagen bak, men kolla att bussningarna är Ok bak

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o