- tor 30 jul 2015, 12:23
tuxer skrev:Dämparen är en del av fjäderbenet. Det hela började med att det klonka när jag körde över gupp. Beställde hem nya fjädersäten och lagring. Bytte dessa och upptäckte då att dämparen var slut, kunde dra "pistongen" fram och tillbaka utan något motstånd. Fick montera ihop allt och gå till datorn för att beställa nya fjäderben. Själva fjädrarna var inte synligt skadade men jag beställde nya fjädrar också. Kände att om jag ändå skulle riva ner allt igen så kunde jag lika gärna renovera upp allt. Efter första ingeppet försvann klonket och när jag sedan fick bytt fäderben och fjäder så tog däcket inte längre i skärmen. Vet inte om det var fjäderbens eller fjäderbytet eller kombinationen som avhjälpte skärmitagningen.Har samma problem på min V70 som gått 23700 mil, och fått förklarat av verkstad att det troligen är fjäderbenslagringarna som är slut då han inte kunde upptäcka något märkbart glapp i lederna. Hur stort ingrepp är det att bytta dessa lagringar på egen hand, vad behövs rivas och går det åt något specialverktyg? En enkel förklaring på ingreppet skulle uppskattas så jag kan bedöma tidsåtgång och vilket material som behövs :)
//metalHJ ("metal" - som i musikgenren, metal/hårdrock. "HJ" - mitt alias)
- By least