Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
tuxer skrev:Dämparen är en del av fjäderbenet. Det hela började med att det klonka när jag körde över gupp. Beställde hem nya fjädersäten och lagring. Bytte dessa och upptäckte då att dämparen var slut, kunde dra "pistongen" fram och tillbaka utan något motstånd. Fick montera ihop allt och gå till datorn för att beställa nya fjäderben. Själva fjädrarna var inte synligt skadade men jag beställde nya fjädrar också. Kände att om jag ändå skulle riva ner allt igen så kunde jag lika gärna renovera upp allt. Efter första ingeppet försvann klonket och när jag sedan fick bytt fäderben och fjäder så tog däcket inte längre i skärmen. Vet inte om det var fjäderbens eller fjäderbytet eller kombinationen som avhjälpte skärmitagningen.
Har samma problem på min V70 som gått 23700 mil, och fått förklarat av verkstad att det troligen är fjäderbenslagringarna som är slut då han inte kunde upptäcka något märkbart glapp i lederna. Hur stort ingrepp är det att bytta dessa lagringar på egen hand, vad behövs rivas och går det åt något specialverktyg? En enkel förklaring på ingreppet skulle uppskattas så jag kan bedöma tidsåtgång och vilket material som behövs :)
av tuxer
metalHJ skrev:
tuxer skrev:Dämparen är en del av fjäderbenet. Det hela började med att det klonka när jag körde över gupp. Beställde hem nya fjädersäten och lagring. Bytte dessa och upptäckte då att dämparen var slut, kunde dra "pistongen" fram och tillbaka utan något motstånd. Fick montera ihop allt och gå till datorn för att beställa nya fjäderben. Själva fjädrarna var inte synligt skadade men jag beställde nya fjädrar också. Kände att om jag ändå skulle riva ner allt igen så kunde jag lika gärna renovera upp allt. Efter första ingeppet försvann klonket och när jag sedan fick bytt fäderben och fjäder så tog däcket inte längre i skärmen. Vet inte om det var fjäderbens eller fjäderbytet eller kombinationen som avhjälpte skärmitagningen.
Har samma problem på min V70 som gått 23700 mil, och fått förklarat av verkstad att det troligen är fjäderbenslagringarna som är slut då han inte kunde upptäcka något märkbart glapp i lederna. Hur stort ingrepp är det att bytta dessa lagringar på egen hand, vad behövs rivas och går det åt något specialverktyg? En enkel förklaring på ingreppet skulle uppskattas så jag kan bedöma tidsåtgång och vilket material som behövs :)
Här är en länk till ett annat inlägg med lite länkar till youtube klipp. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 80#p991010
ca 40 min per sida och kanske 80 min för en nybörjare.
du behöver fjäderspännare, ca 250 kr kostar de.
utöver det behöver du torx.....kan det vart T40?......till k-hämmarstaget.
i fjäderbenet sitter 2 bultar med mutter längst ner. Det är väl 20 och 22 på dem?
du behöver en mutterknack med minst 400 Nm , 2 st stora 1/2 tum spärrskaft, hylsor. Torxhylsa rekomenderas till k-hämmarstagen.
utöver det ett ritsverktyg som du ritsar ut var gamla fjäderbenet satt mot navet, sätter du ett identiskt fjäderben på samma ställe har inte ljulinställningen för camber ändrats nämnvärt mycket.

använd krafthylsor så slipper du spräcka standardhylsorna

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o